Cestopis severního Chile.

Republika Chile, natažená od 17. k 53. stupni zeměpisné šířky, tedy s podélným rozměrem 4000 km je samozřejmě oblíbeným cílem českých turistů, cestovatelů, sportovců a dobrodruhů, takže o ní bylo napsáno již dost. Řada cestovatelů v této zemi - když už sem letí takovou dálku - pobývá delší dobu, alespoň měsíc, ale lépe několik měsíců. V Chile se tak musí trochu zabydlet a k cestování většinou využívat místní vnitrostátní dopravu, obvykle společně se službami místních cestovních kanceláří, které uloví každou jen trochu bezradnou duši.
To není ovšem náš případ. Vzhledem k povinnostem v Čechách si můžeme dovolit jen kratší výlet, toužíme po větší nezávislosti a cestujeme pronajatým autem. Náš program se tedy musí vejít do časového rámce 17. ledna - 4. února, a to v roce 2006. Cestujeme v ideálním složení Honza a Markéta, můžeme si proto dělat co chceme a jediným omezením v Chile jsou naše pomalu slábnoucí síly, neboť věkem už vstupujeme do kategorie sportovních veteránů.

Rent Car s Chilskou příchutí.

Cestovat autem po Chile je hračka, pokud Vám ho někdo zapůjčí. Internetovské zabukování obvyklým způsobem působí trochu rozpaky, protože e-kontakt s populárními půjčovnami jako Alamo, Budget, Hertz, Avis etc. vás prakticky vždy zavede do nepřehledného bludiště dealerů, zástupců a dceřiných firem, končící buďto errorem nebo žádostí o volné sdělení čísla kreditní karty se jménem. Takže odlétáme bez zabukovaného auta a jsme zvědaví, co na letišti v Santiagu najdeme.
Svěží vzduch s vůní palem nás ještě ani nestačí ovanout a dříve než vystoupíme před příletovou halu, musíme projít kordonem stánků Alamo, Budget ...etc. z nichž vstřícně mávají usměvaví autodopravci, případně Vás chytají za rukáv a tlačí ke "svému" stánku. Pochopitelně to ale je z větší části jen divadlo, ukazuje se, že všichni se mezi sebou dobře znají, loajalita k mateřské firmě, jejíž tričko nosí, je teoretický pojem a nejprve Vám nabídnou auto svého kamaráda, který má živnost s ručením velmi omezeným. (To neplatí úplně absolutně, později jsme viděli, že např. Hertz v Chile skutečně existuje a že mají pobočky snad i se servisem také v jiných městech). Na jižní polokouli jsou ale takové vekslácké praktiky zaběhnuté, člověk nesmí pěstovat nadbytečné předsudky a musí se trochu spolehnout, že fungují, protože ti všichni lidé tady v tom přece musí nějak žít. Po krátké obhlídce možností beru nabídku jednoho opáleného agenta, který navíc mluví obstojně anglicky, má předtištěné hlavičkové papíry a jeho mlčenlivý kolega umí dobře ovládat strojek na čtení kreditní karty. Pozitivní je, že cena za 4x4 SsangYong Musso na našich 16 dní je o 400$ nižší než u ostatních jeho fiktivních konkurentů (cca 1400$). Navíc hlavní devíza má být, že vůz je "quite new", ročník 2006 (tedy vyroben v posledních 3 týdnech). Zběžně obhlédnu tachometr a na něm svítí číslice 16000 km - agent krčí rameny a říká, že to ví, ale že si to nedovede vysvětlit, předává mi španělský manuál (naše chyba, že španělsky umíme jen pár slov), v rychlosti mne ujišťuje, že také ví o utržené liště na pravoboku a že mi ji nebude účtovat jako poškození a že hever je určitě pod rezervou, která skutečně je na spodku vozu. Na parkovišti před halou všechno probíhá dost rychle - čas jsou peníze - takže mi ještě připisuje 2 telefonní čísla - kdyby něco, popřeje šťastnou cestu a mizí v letišťním davu. Jakožto příchozí ze zasněžených krajin jsem trochu omráčen jižním sluncem, trochu unaven po cestě a nestačím všechny informace řádně vstřebat, jedině se mohu spoléhat na to, že i když zdaleka není všechno podle evropských pořádků, nějak "jižansky" to taky přece jen funguje. V dalších 16ti dnech se přesvědčíme, že auto je opravdu skoro nové a v dobrém stavu, že má všechny zákonné náležitosti a nakonec nám ke spokojenosti posloužilo (hever jsem naštěstí nemusel hledat). Agent už je dávno pryč, když dodatečně zjišťuji, že převodovka není manuální, jak inzeroval, ale automatická - nijak mi to nevadí, ale ukáže se, že pro 4x4 je přece jen převodová páka lepší. Horší je, že nádrž není plná, jak je u rentcar obvyklé všude na světě, ale obsahuje jen podkritické množství nafty, takže ručička je nadoraz, kontrolka výhružně svítí a pumpa hned u letiště je bohužel právě zavřená. Další pumpa je neznámo kde, ale jsme v Santiagu, takže napínavou jízdu 10km přežijeme bez úhony a první Copec nám už načepuje plných 70 litrů. Můžeme tedy směle vyrazit na sever "al norte", směr Los Vilos.

Panamericanou k severu.

Naše cesta je samozřejmě předem promyšlená a prvním cílem na severu je největší astronomická observatoř světa na Cerro Paranal. Tam jsme objednáni na přesnou hodinu už pozítří. Podle mapy musíme překonat vzdálenost cca 1500 km - na to jsme měli vyhrazeny v původním plánu 3 dny, ale po kotrmelcích s Lufthansou a ztrátě jednoho dne ve Frankfurtu to musíme stihnout za 48 hodin. To je snesitelné a stále máme ještě trochu času na nějakou tu zastávku.
Na dálnici Panamericana (tedy Ruta 5) ovšem není možná potřeba zastavovat příliš často. Silnice se vine pouští, ale zkoumat jemné změny s klesající zeměpisnou šířkou se nám teď nechce a spokojujeme se s globální obhlídkou krajiny za jízdy. Lepší příležitost k cestozpytu by nabízel průjezd nějakým sídlem, těch je tu však jako šafránu a je jich čím dál méně čím blíže k obratníku. Jediná města, která by si takové označení podél naší cesty zasloužila, jsou La Serena, Vallenar a Copiapo. V závěru prvního dne v Chile se znovu přibližujeme k pobřeží Pacifiku i k La Sereně, což se projevuje zvýšenou "turistickou vybaveností" a před La Serenou v Dunes nacházíme docela pěkné hnízdo na pláži s pískovým campingem nebo i chatičkou, jen o 10% dražší (cca 50$) než campsite a navíc se snídaní, kterou nám v plném lesku ráno přinese majitelka na stříbrném podnosu. Ve sprše skutečně teče teplá voda.
Ráno trochu obcházíme La Serenu, která stojí za prohlídku; palmy, členitý terén a obrovská a krásná pláž z ní dělá příjemné a doopravdy klidné místo pro chilský způsob života. Před pár lety dostalo město novou dominantu - Kostel Třetího Tisíciletí. Je jedním ze 30ti (!) místních kostelů a stojí na nejvýraznějším pahorku na jižním okraji města poblíž zátoky, celý odlit z betonu. Věž, po jihoamerickém způsobu ohromný kříž, měří asi 83m, nahoru vede výtah a v ramenech kříže je rozhledna. Vlastní chrám je začleněn do skály v horizontální proporci a výška lodi je jen pár metrů s kazetovým stropem a zeširoka se zužující k oltáři. Architekti velmi pěkně využili místních možností, které jim koncepce nabízí. Celé průčelí je prosklené a je mnohačlenným portálem s přístupovou terasou a jedinečným "italským" rozhledem do krajiny zálivu, se severním osvětlením (což je na jižní polokouli právě žádoucí). Kazety stropu se mohou různě nasvěcovat do proměnlivých obrazců, efektu osvětlení dodává - zde tradiční - vyleštěná mramorová podlaha. Oltář je vyřezávanou replikou Poslední večeře Páně z Milána, v rohu je velmi zdařilá kopie svatopetrské Piety z duté bronzi, jen šerpa Panny Marie je hladká a nikde zde není připomínka autora, který "ji stvořil". Kolem kostela zůstaly (a asi nakonec zarostou) ještě stopy stavebních prací. K parkovišti pod kostelem se přijíždí po Juan Paolo II Avenue, což je udusaná hlína obestavěná slumem z vlnitého plechu - ale papež by právě tohle jistě schválil. Z amplionů uvnitř i vně kostela se linou Bachovy houslové koncerty, vane z nich evropský duch a to oblaží každého turistu. Samozřejmě je stejně většina z nich právě ze starého kontinentu a kromě nás si všichni kupují lístky na výtah do rozhledny.

Vallenar je zelené městečko kolem tekoucí řeky v poušti a k oceánu se silnice přimkne zase až za Copiapem, vzdáleným z La Sereny asi 350km. Průvodce inzeruje o něco severněji přírodní rezervaci Pan de Azúcar (Cukrová Homole), do níž je možné odbočit ze sídla (úmyslně nepíšu z města) Chaňaral. Prý je v ní k nalezení na 20 druhů kaktusů a to nás láká k zajížďce. Protože je už dost pozdě, zdá se nám to také jako vhodné místo na přenocování. U samotného oceánu jsou krásné pláže a místy je dokonce možné k nim přijet autem a postavit si tu stan by nebyl problém. Ale právě u těchto cest většinou stany už stojí. Na každém vhodném místě je utábořena nějaká rodina nebo několik rodin kočujících domorodců, u nichž nevíme, jestli mají nekonečné prázdniny a baví je vodní sporty nebo jestli postrádají od narození trvalé bydliště a toto je jedna z mnoha zastávek na jejich cestě odnikud nikam. Každopádně jsou tu doma, nejsou nepřátelští a chovají se na obsazených pozemcích suverénně - svoboda jim ze všech stran jen kyne. Postavit si u nich stan by znamenalo sdílet s nimi i jejich způsoby žití, to se nám ovšem moc nechce zejména proto, že žijí v noci a ve dne spí.

Do Azúcaru se z Panamericany musí odbočit vlevo na prašnou, ale dobrou cestu, která lemuje asi 20km téměř opuštěných pláží, kočovníků je minimálně. Zde jsme se měli utábořit, jenže náhle za zatáčkou se před námi vynoří brána se závorou a z budky si nás jdou prohlédnout dva strážci z agentury CONAP, což je něco jako svaz ziskuchtivých ochránců přírody. Ucelenější představy o nich získáme až později. Tihle vypadají dost legračně, ubezpečují nás loutkovými pohyby, že camping za branou určitě je, a že nám dokonce zajistí poslední campsite, který je v tuto pozdní hodinu ještě volný a dokonce předstírají telefonování. (Později se ujistíme, že nebylo kam telefonovat, asi 5km odsud je sice ležení, které usedlíci nazývají camping, každopádně se tam dožadují dalších peněz, ale je to jen taková diskotéka pro místní mládež z Chaňaralu, která zde volně tráví večery a noci.) V každém případě musíme u brány zaplatit 7$ za osobu, aby nás nechali na pokoji. Takže vjíždíme do rezervace, žádný camp nevidíme a se soumrakem si vybíráme místečko pro stan na pláži Playa Blanca, pak už Slunce rychle padne do oceánu. Místo nemá žádné nedostatky, nastává teplá noc s ideálními podmínkami pro pozorování jižní oblohy a identifikaci nových a nevídaných souhvězdí (konečně Mraky Magellanovy) a kromě burácení Pacifiku nám nic nebrání v klidném spánku.
To až do 5:47:59 místního letního času, kdy dostanu tvrdou ránu do levého ramene, která nás oba okamžitě probudí a vyžene ze stanu do naprosto bdělého stavu. Ránou nás poctila tichomořská deska Nazca, která zas kousek zajela pod jihoamerický kontinent a vyvolala zemětřesení, které nelze zaspat a které by pro Evropana mělo být svátkem. Ve chvíli probuzení člověk ovšem nedokáže posoudit jak silné ve skutečnosti je a tak se mu v hlavě hned začne odvíjet plán záchrany před tsunami - volný oceán je jen asi 8 metrů pod námi. Později večer si zavoláme do naší pobočky Themis/Earthquake v Kapském Městě, odkud nám obratem sdělí přesné seismické údaje: síla 5.0 Richtera, hloubka 34km, povrchová vzdálenost pláže od epicentra cca 30km jižně. Takhle silné zemětřesení se na celém glóbu v průměru odehraje asi 1-2x denně (rozumí se ve vyhlášených, seismicky aktivních oblastech), obvykle bývá ale hlouběji a pravděpodobnost, že se člověk nachomýtne tak blízko, je opravdu vzácná. S bezpečným odstupem si ji začneme patřičně vážit, ale v první chvíli se nám chtělo prchat. Na naší pláži ale není kam, kdyby oceán začal stoupat, museli bychom autem ujet asi kilometr k pobřežnímu cliffu, ten je ale strmější, než abychom se na něm mohli zachránit. Voda by ale podle scénáře měla nejprve ustoupit (což nenastává) a tak z pohodlnosti úprk odkládáme, ačkoliv na další spánek už není pomyšlení. Ostatně svítání zde je také zajímavé a později si spočítáme, že v přímořské zóně to bylo bezmračné jitro jediné, jindy je tu vždy camanchaca, tedy mlha.

Se svítáním čteme i ceduli, že přenocování je zde zakázáno, ale to nás nevzrušuje, protože se samozřejmě umíme chovat šetrně a není nikoho, kdo by na toto nařízení dohlížel. Nacházíme několik odrůd kaktusů, ten nejvíce rozšířený tvoří kopečkovité srůsty a má zajímavé kořeny, sahající hlouběji, než by člověk mohl dohlédnout. Průjezd rezervací by mohl pokračovat dál na sever a po dalších asi 40km by se druhým koncem opět spojil s Panamericanou, ale průjezd raději odkládáme na příště, protože mapě moc nevěříme a na cestu do další pouště raději ještě nakrmíme auto v Chaňaralu.


Architektura interiéru kostela Třetího Tisíciletí je založena na vyleštěné podlaze a uklizečky jsou tu naroveň faráři. Do kostela chodí ale všichni, ustrojení třeba i v propocených baseballových dresech. Jen odloží pálku a z kapsy vytáhnou růženec.
Nekonečné pláže podél Chaňaralu.
Copiapo je okresním městem a na své krásné náměstí může být pyšné. Veřejná místa jsou udržovaná v plném lesku, v soukromí si na něj tak nepotrpí. Na tomto náměstí v betonovém paláci okresního sekretariátu najdete turistickou agenturu Sernatur, která je docela užitečná.

Na Cerro Paranal už máme jen 200km vzdušnou čarou, ale silnice tady v poušti je klikatá, terén se zdvihá, mapa lže dost často a tak se začínáme dostávat do časové tísně. Jezdit v těchto končinách rychle ale není možné. Při průjezdu kolem šipky na Taltal je nám jasné, že na hvězdárnu nemůžeme do 13. hodiny dorazit oficiální severní cestou z Antofagasty. Dochvilnost je prvořadá a snadněji se tak rozhodujeme uprostřed pouště odbočit doleva v pevné víře, že tenká čára vyznačující makadam na mapě nakonec skutečně vede až k Paranalu. Odboček, jen tak do pouště, je na tomto úseku několik, ale na téhle je opravdová šipka s nápisem Mine Julia (to je existující místo i na mapě) a je asi 100m ještě vyasfaltovaná, což zvyšuje její důvěryhodnost. Cesta je běžná prašná roleta, na které musíte jet buďto pomalu nebo rychle (jako ve filmu Mzda strachu), jinak se auto dostane do rezonance a vytřese duši z těla. Udržuji rychlost 90km/hod a tak ujíždíme i oblakům prachu, který dosedá až několik set metrů za námi. Cesta je dokonce cejchovaná oficiálními cedulkami po 5 kilometrech a těsně za 25. km (dokonce ve shodě s mapou) se objeví kolmá, ale o třídu horší odbočka doprava na sever. Na železné tyči vedle cesty je oficiální dopravní značka se šipkou PARANAL, což přináší dočasnou úlevu. (Je pravděpodobné, že přímá "lepší" silnice vede ještě dál směrem na pobřežní Paposo a odtud dál na Paranal, ale podle mapy je to dost oklika.) Odsud je to odhadem 50km k hlavní cestě na observatoř. Po téhle cestě se ale už musí jet pomalu, jedeme 40-60 km/hod a v žádném případě bych tu nechtěl jet normálním autem bez 4x4 i když v nouzi by to snad prošlo. Asi po půlhodině se vyhýbáme protijedoucí dodávce, která sem omylem zabloudila a řidič netuší, kde právě je. Po desetiminutovém manévrování se navzájem vyhneme a řidič mi za odměnu potřese rukou na rozloučenou. Dosahujeme výrazného obzoru, odkud je vidět na dalším horizontu hvězdárna, tu už téměř neztratíme z výhledu, ačkoliv cesta se klikatí poněkud vpravo a klesá. Po další půlhodině drkotání dojíždíme na tmavší "hlavní" silnici z Antofagasty, která sice není asfaltová, ale jede se po ní jako po české vesnické okresce. Stačí ostře doleva (na jih) a po pár kilometrech se na vás usměje patník s výsostnými znaky ESO. Odtud vpravo vzhůru po hladké asfaltce, kterou si vybudovala ESO pro sebe, po ní už nejezdí žádné důlní mechanismy, jenom astronomové. Odsud k bráně už jen pár km. Zastavíte na parkovišti ve výšce 2600m, s betonovým modelem 8.2metrového zrcadla a evropský astronomický svatostánek máte jako na dlani.

Cerro Paranal jako největší světová hvězdárna.

Hvězdárnu vybudovala hlavní evropská astronomická agentura ESO (Europe South Observatory) v letech 1991-99 jako modernizaci své předchůdkyně na La Silla ve velkorysém stylu a společně s Keckovými dvojčaty na Hawaii a Hubbleovým a Spitzerovým teleskopem na oběžných drahách patří k nejcennějším přístrojům pozorování vesmíru. Nelze 100% tvrdit, že je největší na světě, protože hvězdárny se dnes už nemohou poměřovat velikostí zrcadel. Ale sběrná plocha jejích telescopů je ekvivalentní asi 17m zrcadlu a tolik jinde nemají.
Protože to ale není lidová hvězdárna, nedá se tento zázrak techniky jen tak turisticky obhlédnout a pochopitelně žádné návštěvní hodiny neexistují. Na stránkách ESO se sice dočtete, že visitace je možná asi tak jednou za měsíc v organizované skupině, ale přihlásit se je nutno alespoň půl roku předem na konkrétní den a když se to podaří, průvodce vás po areálu povozí autobusem.
Toto všechno nemohu a ani nechci podstupovat. Astronomie je hlavní náplní celého mého života a přirozeně toužím prozkoumat Paranal zevrubněji. Ačkoliv Česká republika dosud není členem ESO, pochopitelně kontakty českých astronomů existují a dokonce na zdejším špičkovém pracovišti je přímo zaměstnán český astrofyzik Dr. Stanislav Štefl. Dr. Štefl je jen o rok starší než já, takže se dobře známe z univerzity, a na této "protekci" zakládám i naději prohléhnout si dalekohled trochu podrobněji. Od Standy mám slíbeno, že se nám může věnovat, panují tu ale přísná pravidla a bez vědomí a souhlasu ředitele observatoře sem nesmí nikdo zvnějšku vkročit. Mám štěstí, protože to vím 14 dní dopředu a korespondence s ředitelem byla rychlá a korektní, takže mám v kapse povolení ke vstupu na 21. ledna odpoledne, přibližně do západu Slunce, kdy nebudeme nikomu překážet ani nikoho zdržovat od práce. S tímto papírem tedy zastavujeme po divoké jízdě pouští před branami největší pýchy praktické evropské astronomie. Za bránu nikdo vlastním autem už nesmí a tak vyjednávám se španělským vrátným vstup, je vstřícný, jeho důvěru získávám znalostí místních telefonních čísel a permitem od ředitele. Po vyplnění úředního formuláře nás pouští volně dovnitř, ostatně Standa už nám přichází vstříc. Je 13 hodin místního letního času, t.j. přibližně astronomické poledne a zdejší zaměstnanci se teprve probírají z mrákot, unaveni po noční směně. Čeká na ně do soumraku několik hodin "volna", které mohou věnovat čemu chtějí, ale v praxi se stejně věnují přípravě na další noc. Jsou zde tak trochu v pouštní izolaci, kromě astronomie si tady mohou nanejvýš trochu zasportovat aby načerpali novou energii. Té je zapotřebí, neboť práce zde mezi světovou špičkou si žádá od každého výdej skutečně všech sil a každý je evidentně rád vydává, protože tady to za to stojí. Mám tisíc otázek, ale plynulý hovor se Standou nikdy dlouho nevydrží a každou chvíli k němu někdo přistoupí a chce řešit nějaký problém, který této noci nastal nebo nastane až tu příští. Bez ohledu na to, jestli sedíme v zahradě nebo u jídla nebo jedeme autem. Personál tady má k dispozici několik autíček, které se volně pohybují po areálu a kdo potřebuje, tak si s ním někam dojede, nechá ho stát a na zpáteční cestu zas určitě nějaké najde. Samotná čtveřice obřích kopulí je od brány vzdálená ještě asi 2-3 km nahoru na kopec, který byl původně skalnatý, ale projektanti observatoře jeho vršek uřízli a srovnali betonovou základnou. Kdo z personálu zde potřebuje být, tak si sem ještě musí dojet, jinak většinu času tráví v oáze za vrátnicí, kde je ubytovací pohodlí a všechny technické a správní objekty. V noci při pozorování v kopulích nikdo není, obsluha na horní plošině je soustředěna v řídící hale. Je v ní 5 sektorů, jeden pro každou kopuli a jeden pro interferometr. Každý sektor je vlastně dlouhý pult s několika počítači a telefony a v noci u něj standardně sedí jeden astronom a jeden technik. Program každé noci je pečlivě připraven a zakódován do skriptu, který mají všichni dobře prostudovaný a jeho průběh on-line sledují. Celou noc jsou připraveni noční program korigovat, protože všechno pochopitelně neprobíhá podle plánu a do hry mohou vstupovat chyby, poruchy, počasí etc. a po obsluze se žádá, aby rychle a kvalifikovaně zasahovala. To vyžaduje dost soustředění, pozornosti a hlavně připravenosti, protože pokud se náhodou vyskytne prostoj delší než 2 minuty, už je zaprotokolován jako událost, jejíž příčiny se potom analyzují. Skloubení jedné pracovní noci je mnohem náročnější než na jiných hvězdárnách, provoz počítá s tím, že v některých časových intervalech pracuje každý teleskop samostatně, na některou část noci se spojí dva na jeden objekt, nebo jeden velký s jedním malým pracuje jako interferometr, výjimečně se mohou spojit všechny čtyři k jednomu objektu.
V jednotě je síla, a tito čtyři krasavci umějí táhnout za jeden provaz nejlépe na světě.
Astronomové hledí do hlubin vesmíru. Kdo by to řekl, že stačí vyleštit kousek sklíčka a uvidíme vesmír, jak vypadal před 10 miliardami roků. (pozn. Apochronova .... "i když tehdá roky ještě neexistovaly").
Pomocné dalekohledy interferometru sice nevypadají tak impozantně jako jejich 4 větší bratři, ale bez nich by Cerro Paranal tak slavné nebylo.

Přes den je kolem kopulí živěji, příprava na pozorování znamená výměnu přístrojů navěšených na jednotlivá zrcadla, rekalibraci a otestování, kolem čehož skáče řada lidí a jejich pracovní tempo je značné. Vedoucího dnešní noční směny vyrušujeme ze soustředění nad jednou z obrazovek, bez jeho svolení a doprovodu cizinec do kopule nesmí, ale ochotně nás zavede až k zrcadlu Yepun. Jeho technici ho mají právě skloněný do svislé polohy a kolem sekundárního zrcadla zaparkovaného k horní galerii se točí chumel lidí. Nechybí mnoho a mohli bychom vidět v obřím 8metrovém zrcadle sami sebe. Maně si uvědomuji, že nás určitě zaregistroval i termoregulační systém, který udržuje rovnoměrnou teplotu v celé kopuli. Říká se, že lidské tělo vyzařuje 100W, takže když jsme vkročili, je to jako by se rozsvítili 4 stowatové žárovky. Vypadá to tu trochu jako ve Vynálezu zkázy, podrobností a detailů je tu mnoho a nestačím je ani zdaleka vstřebat. Opatrně obcházíme svislou osu dalekohledu, na vodorovnou desku azimutální montáže by se raději nemělo šlapat a zezadu máme pěkný výhled na rub dalekohledu, t.j. na podpěrný systém 150 držáků Aktivní (nikoliv Adaptivní) optiky, z nichž každý zvlášť a všechny dohromady koriguje počítač, aby zrcadlo tenké jen 17.5 cm udrželo svůj hyperbolický tvar v každé poloze. Projektanti Palomarského teleskopu před 60 lety právě v tomto zařízení spatřovali hranice možností pro stavbu obřích dalekohledů a 5m se jim tehdy zdálo jako maximální průměr zrcadla, které se dá ještě udržet na montáži. Zapojení počítače na zadní stranu zrcadla ale ukázalo, že tady vlastně žádné hranice neexistují. Díky promyšlené konstrukci podpěrného systému zdejší technici mají pod kontrolou nejen tvar plochy během otáčení, ale také mohou měnit ohniskovou délku teleskopu z 109m Cassegrain na 378m Coudé, korigovat teplotní pnutí, nárazy větru etc. Výrobci zrcadla mají také díky digitálním vynálezům volnější normu při leštění, protože případné menší chyby a nerovnosti se dají pomocí podpěrného systému eliminovat. (Výrobní odchylka od požadovaného tvaru je např. u Yepunu 60 mikrometrů, což je asi 30x méně než předepisuje projekt.)
V Cassegrainově ohnisku je momentálně nainstalováno zařízení FORS1, což je multifunkční kamera, sloužící především vysokodispersní spektroskopii. Byla sem před lety přenesena z 1. dalekohledu Antu a její téměřkopie je i v ohnisku Kueyenu. Pokud to má smysl, může tento přístroj snímat až 19 spekter najednou i v blízkém infračerveném pásmu. Je stále chlazený, takže se z něho čoudí, jako z rakety před startem.

Když už toho v kopuli nemůžeme na krátké návštěvě vidět víc, projdeme se ještě po horní větrné plošině. Kromě 4 velkých kopulí jsou na ní ještě 3 malé kopule interferometru, které mohou jezdit po kolejích. Jejich poloha není libovolná, ale na kolejích jsou přesně adjustovaná hnízda, do kterých si 1.8m dalekohled i s kopulkou sedne. Dalekohledy jsou dnes 3, v budoucnu jich má být celkem 8. Kolem kopulí je vyznačená zóna (je posypaná štěrkem) na kterou se nesmí šlápnout, jinak by se z podzemí vynořil kalibrační technik interferometru a poslal by nás do pekel.

Slunce už svítí zešikma a návštěvní doba se nám chýlí ke konci. Vjemů bylo tolik, že si sotva dokážu všechno v hlavě srovnat. Brzy začne další z 350 absolutně jasných nocí v roce a tak už tu nemáme co pohledávat. Do Antofagasty je to asi 2 a půl hodiny, Slunce zapadá v 20:45, takže odjíždíme tak akorát. Opouštíme hvězdárnu, která po technické stránce zasluhuje upřímný a stěží srovnatelný obdiv. Co je ale možná ještě cennější, je tvůrčí atmosféra a nevídaně organizované pracovní nasazení všech lidí. Každý tady musí trochu slevit ze své osobní ctižádosti a dobrovolně se stát kolečkem v soukolí, jehož harmonický chod vyžaduje disciplínu a porozumění, jaké v Čechách zřejmě neznáme. Přejeme každému českému astronomovi, aby měl někdy možnost se sem alespoň podívat jako my a těm mladším, aby si vybojovali možnost i tady ukázat, co umějí.

Severní Atacama.

V souvislosti s tsunami o Vánocích 2004 jsem někde četl, že v Antofagastě velitelé civilní obrany vyznačili ve svahu zónu, kam až se má před ničivou vlnou utíkat, ale neviděli jsme ji. Antofagasta je sice větší město, ale pro nás dnes zajímavá jen jako benzínová pumpa. Odjíždíme odsud dále na sever a máme namířeno do turistického centra Atacamy, do Salar de San Pedro. Je to ale ještě asi 350km pouští. Asi 50km za Antofagastou překračujeme obratník Kozoroha. Péčí Rotary klubu je u silnice naaranžovaná mohyla z obrovských balvanů, kterou nikdo nepřehlédne. Kousek vedle ní jezdí vlaky plné červených plátů surové mědi. Blíže ke Calamě se zpoza obzoru vynoří zasněžené vrcholky vysokých And, jedna šestitisícovka pěkně úhledně vedle druhé. Za Calamou se překoná nenápadný pas 3000m a silnice pomalu klesá do Salaru de Atacama, odkud se Andy dále přibližují a povážlivě rostou do výšky. Dominantou celé krajiny je symetrický Licancabur 5916m (chilské mapy obvykle lžou i v nadmořských výškách), který už leží na Bolívijské hranici. Napravo míjíme odbočku na populární Měsíční údolí a vjíždíme do "mekky baťůžkářů" do San Pedra. San Pedro je tak běžné jméno pro cokoliv v Jižní Americe, že na dopravních cedulích se uvádí S.P. de Atacama, aby to bylo kratší.
První, co potřebujeme při vjezdu do S.P. je nafta, kterou jsme nerozvážně nenatankovali v Calamě. Na první pohled to ale nevypadá, že je tu nějaká na prodej. Zaparkujeme pohodlně u hřbitova (jinde se skoro parkovat nedá) a procházíme se městečkem. Na náměstí hlídkuje mladý strážník, pyšný na svou angličtinu a ochotně a kvalifikovaně nás nasměruje k pumpě. Když přijedete do S.P. autem, musíte: najít ulici Toconao, v její jižnější části najít vstupní bránu hotelu San Pedro de Atacama (brána je vlevo, když se jede z náměstí a není to na ní napsáno), odvážně jí projet, ve dvoře zatočit kousek doprava a za rohem pod vysokým pepřovníkem je doopravdická pumpa s živým chlapíkem, který vám prodá naftu nebo benzín - kolik libo.
Když máme plnou nádrž, jedeme prozkoumat Měsíční údolí nedaleko odtud, volíme západní vchod. V zúžené soutěsce musí každá osoba zaplatit asi 3$ indiánským výběrčím. Ti zde mají domeček a není zřejmé, že by o jejich byznysu něco věděla chilská vláda. Když má Indián žízeň, někdo ji musí zaplatit - stejné jako např. v Monument Valley v Arizoně. Vybírá se jen večer a většina turistů sem přijíždí ze S.P. mikrobusem. Na trase dlouhé asi 7km jsou 4 doporučené zastávky s procházkou, ale procházet se můžete kdekoliv. Největší atrakcí je Velká duna uprostřed údolí, pod níž je prostorné parkoviště a provoz tu řídí středoškolští brigádníci. Každého například několikrát poučí, že nahoru se chodí vpravo, dolů vlevo. Je tu docela provoz a v písku se tu brodí i starci o berlích. My docházíme na hřeben duny mezi dnes posledními, romantickou podívanou sledujeme po západu slunce, bizardní skaliska jsou už ozdobena hvězdami. Zdržujeme se na vrcholu tak dlouho také s vedlejším úmyslem tady uprostřed údolí přespat, ale zřejmě se to nesmí. Indiánka s vysílačkou je sice naštvaná, ale trpělivě čeká až se spustíme dolů. Bere svoje poslání vážně, protože i dole na parkovišti ji ani nenapadne odjet před námi. Na přenocování by to tu nebylo špatné, ale kolem 23 hodiny ji vysvobozujeme a jedeme bivakovat na hi-desert před vchod, kde je to také příhodné.
Ráno přemýšlím o tom, jak a kdy toto údolí dostalo své jméno. Určitě ne později, než první Vikingy přistály na Marsu. Daleko přilehavější by asi byl název Marťanské údolí, protože kam se podíváte (zvláště takhle po ránu, když jsou dlouhé stíny), tam je obrázek jak vystřižený z atlasů marťanských vozítek Spirit, Opportunity a spol. Zejména odstín červené mi připadá úplně stejný.
Indiáni u vchodu tu teď nejsou nebo spí a celé údolí si můžeme prohlédnout ještě jednou, tentokrát úplně sami. V dopoledním slunci je to jakoby nová krajina. Uznáváme, že vůbec nejlepší by bylo projíždět se tudy na kolech, což ostatně cestovky v S.P. nabízejí.

K obědu jsme už zase v rušném S.P. a vyzkoušíme restauraci na náměstí. Na turisty jsou tu připraveni, s ubytováním, stravováním, internetováním tu není žádný problém. Uličky ucpané turisty a psy jsou jen mezerami mezi zdmi z nepálených cihel, ale za nimi jsou docela pohodlné zahrádky s hotýlky, hostýlky nebo campingem adaptovanými na evropské poměry. Nic z toho není zatím naším cílem, po obědě vyjíždíme severní prašnou cestou kolem hřbitova směr Geiser El Tatio, což je zde hlavní turistická atrakce. Od normálního baťůžkáře, který do S.P. přiletí nebo přijede cestovkou, se neočekává nic jiného, než že si zaplatí 2 výlety: ke gejzírům a do Měsíčního údolí. Na tom je postavena ekonomika tohoto pouštního ležení. Pokud má turista ještě další síly a peníze, je možno ho použít na prohlídku plameňáků uprostřed salaru, v tom případě je nutné před ním skrýt plameňáky na cestě ke gejzírům.

Gejzíry Tacio se rozkládají na plošině s charakteristickým rozměrem asi 1km ve výšce 4300m. Cesta k nim z 2600m vysokého S.P. je dost členitá, auto bez 4x4 sem sice také vyjede, ale dostane pořádně zabrat na cca 90km makadamu. Nám cesta trvala asi 3.5 hodiny. Teď odpoledne jsme na ní úplně sami a můžeme si v klidu vychutnávat všechny přírodní krásy na úpatí několika šestitisícovek. Gejzíry mají totiž tu zvláštnost, že se promění v chrliče horké vody a páry jenom ráno při východu Slunce, odpoledne jsou v jakési hibernaci a turisté sem tudíž nejsou vláčeni. Vypadá to tu podobně jako v Yellowstone, jen rozmanitost a okolní krajina je úplně jiná. Ale v Yellowstone si každý gejzír žije vlastním životem, pravidelně nebo nepravidelně a není k rozeznání nějaká vázaná rezonance s denní zemskou rotací. Přijíždíme sem asi v 6 hodin večer a kromě čtyř bublajících bazénů je tenká krusta celé planiny v klidu. Prozkoumáme jícen na severozápadním svahu, kde to syčí jako v pekle. Musíme tady přespat, jestli chceme vidět tuto atrakci v plné síle.
To máme ale v plánu, chceme si prožít šokovou změnu nadmořské výšky, jakou nemůžeme simulovat ani v Alpách ani ve Skalistých horách. Za 3 hodiny jsme se bez fyzické námahy přemístili o 1700m výš a to nemůže projít jen tak. První hodiny se nic neděje, ale k večeru člověk neradostně pociťuje každou chůzi do kopce, jakoukoliv činnost v předklonu nebo přenášení nějakého břemene. Večeříme jen lehoučce, ale s námahou, trochu nevolno je člověku i při pití. V noci je to horší, hlava je napumpovaná a sám jsem uspal v celku jen asi hodinu.
Přenocování v této končině je zatím bez problémů, jednou tu jistě bude závora, bude se tu vybírat vstupné a jistě i sledovat průmyslovou kamerou, když je to tak snadné. Teď tu není nikoho, kdo by si vás byť všimnul. Stojí tu větší dřevěný neobydlený srub, v němž asi jednou bude hotel, ale s tou aklimatizací to sotva bude výnosná investice.
Ráno ve 4 hodiny přijíždí předvoj filmařů, kteří sem zřejmě normálně nepatří, ale právě dnes se tu bude točit nějaká reklama. Rozvinou si svoje rekvizity a osvítí velkou část plató. Jdeme si je obhlédnout, protože je to lehčí než spát. Asi v 6 hodin se z údolí doslova vyvalí dlouhý had autokarů s předplacenými diváky, s nimi také zbytek filmového štábu s hlavní hrdinkou reklamy - vyštafírovanou nymfou v průsvitných růžových šatečkách, která bude bosa tančit mezi prozářenou párou .... znovu a znovu. To ale až vyjde Slunce po 7 hodině, teď se rychle rozednívá a nezpočet fotoaparátů na stativech je připraveno na první sluneční paprsek. Asi 15 minut před ním začnou gejzíry bublat mnohem víc a plató je najednou poseto dýmajícími komíny páry, je jich určitě víc než 100. Pak to přijde, každý si udělá neopakovatelné fotografie, za hodinku to skončí a všichni (i my) odjedou. Chudinka nymfa má mimo kameru bolestný výraz, asi má trochu opařená chodidla, protože voda v mnoha kalužích je opravdu vařící.
Celkem jsme v této výšce strávili 14 hodin, ale na nižší obsah kyslíku jsme si nezvykli, hlava přestane bolet až zase v S.P. Tam nám nic nechybí a snadno nacházíme příjemný hotýlek za 40$/dvojpokoj/noc.


Typická scenérie po cestě k Tacio. Jména šestitisícovek se nestihnete za dopoledne ani naučit, natož rozlišovat, která je která. Výstup ze silnice vypadá snadno, ale je to jen optický klam.
Big Brother of CONAP otočil kohoutem tajného potrubí a estráda v přírodním jevišti Tacio začíná. Na fotografování máte asi tak hodinu, párou se prostě musí šetřit.
Měsíční údolí.

V rohu mezi Bolívií, Argentinou a Chile.

Chile, společně s Hawaií, je kvůli průzračné atmosféře ve vysokých nadmořských výškách astronomickou pozorovací velmocí. Další z velkých projektů, které ale teprve budou, je anténní pole ALMA (Atacama Large Millimeter Array) - v projektu největší submilimetrový telescop na světě. Submilimetrová astronomie je vynálezem teprve poslední doby, kdy se signál snímá digitálně. Většina infračervených a delších vlnových délek zanikne v atmosféře a proto je pro dalekohledy nutné hledat vyšší polohy, kde pro ně ještě něco zbývá. ALMA je navržená jako pole 64 antén, umístěné v závratné výšce 5200m nad mořem. Projektanti vybrali plošinu Chajnantor nedaleko Argentinských hranic. Je dobře skrytá před civilním světem, ale zároveň pohodlně dostupná z hlavní silnice vedoucí ze S.P. na 4700m vysoký pas Jama, kde už začíná Argentina. Když vyjedete ze S.P. odbočíte doleva na pěknou asfaltku, která stoupá jen mírně, zato ale dlouho a za hodinku, než se nadějete, jste v 5 tisících. Před zploštěním terénu se míjí odbočka do Bolívie. Hranice je 6 km po prašné cestě a dnešní den jsme tady zahájili čtyřhodinovou aklimatizační rozcvičku ve 4700m. Dál na pas Jama je už skoro rovina a na 57km (je zde milník) je nutno sjet do pouště vpravo, cesta je skoro neznatelná (takových sjezdů mimo silnici, ale slepých, je tu víc). Klikatou cestou se zleva objíždí kopec a po 4km je kopule s anténou a cedulí, že by se zde neměly zdržovat osoby, které 1) tu nemusí být a 2) nejsou aklimatizované. Ujišťujeme se navzájem, že splňujeme podmínky ke vstupu a pokračujeme v terénní jízdě dalších 7km k druhé ceduli, která opakuje předchozí podmínky a zesiluje je o povolení ke vstupu, jež je možno získat na uvedeném telefonním čísle. Signál tu sice je, ale telefonovat nechceme a spokojíme se jen z procházkou po rozsáhlém a zároveň pustém okolí "načerno". Je tu sem tam nějaká pokusná anténa, ale k dokončení celého komplexu je zřejmě ještě daleko a tak nezbývá než si představovat, jak to tady bude krásné. Dýchání je obtížné a servismani to tu nebudou mít lehké.

Musíme si potvrdit, že aklimatizace se šokem nedá vyvolat a před Bolívijskou hranicí ještě zkusíme vystoupat na zadní nižší hřbet Licancaburu Juriques dvouhodinovou procházkou 4700-5100; to jde snadno.
Bolívie je pro Čechy dostupná bezvizově, ale když máte rentcar, museli byste mít na něj povolení v ceně snad prý 100$. Řada turistů ze S.P. sem přijede autokarem s cestovkou, která všechno zařídí a doveze své ovečky k Laguna Verde (12km od hraničního přechodu) a zpět. Mnoho jezer na tomto konci světa se jmenuje Laguna Verde. Permit na auto nemáme, ale když už jsme tady, chceme si do Bolívie alespoň šlápnout. Hranice je obydlená jen Bolívijci, vychází nám vstříc voják v nablýskaných kanadách v kostýmu Che Guevary a usměvavě nás zve do své otčiny. Jeho šéf v budce už není takový švihák a vypadá jako by před chvílí vstal z postele a laskavě nám dává do pasu vstupní razítko. Jdeme tedy k Laguna Verde pěšky po vrstevnici vlevo od silnice, což chápeme jako součást aklimatizace. Pozorování pouště zblízka, hledání sporadických kytek, vrtání do hloubky - to všechno je zajímavé, zkusíme si i bouldering na osamělé skále. Po 2 hodinách už vidíme Lagunu Verde a vracíme se. Na hranicích nás vítá ta samá dvojce rozšířená o jednoho pomocníka, tváří se zachmuřeně a vážně nám oznamuje, že jestli chceme překročit hranici do Chile (t.j. projít asi 30m k našemu autu), musíme zaplatit 8$. Řeklo by se, že tolik stojí pivo pro 3 celníky. Samozřejmě zaplatíme a jako účtenka slouží bolívijské razítko v pasu.
Když jsem o tom vyprávěl některým přátelům, byli pobouřeni, že takhle si tu demokracii v Bolívii nepředstavovali. Ale je to stejně ta samá levicová demokracie jako u nás: Vodovody a kanalizace vám také každou chvíli oznámí, že voda ve studních je dražší a vy zaplatíte víc, protože nemůžete prostě nic dělat. Takže jestli je v Bolívii česká demokracie nebo v Čechách bolívijská, vyjde na stejno.

Vzhůru pod Ojos del Salado.

Z S.P. je možné se vracet na jih i pouštní cestou podél východního okraje Salaru, ale nebudeme to riskovat. Sice začátek cesty je slibný, ale kdoví jak cesta vypadá dál. Tedy přes Calamu a Antofagastu míříme k nejvyšší sopce světa Ojos del Salado. Tento vulkán 6880m vysoký je zároveň nejvyšší horou Chile a po Aconcagui druhá nejvyšší hora na jižní polokouli. Kartograficky se nachází v Národním parku Tres Cruces, který je na mapách vyznačen zeleně zabarvenou plochou (jak je obvyklé na všech mapách světa), takže člověk má psychologický dojem, že je tam les v jehož stínu si může odpočinout. Je to ale stejná kamenitá poušť jako všude kolem. Do Parku vedou z Chile 2 přístupové cesty (třetí je z Argentiny přes pas San Francisco) a samostatný cestovatel musí předem dobře propočítat kilometry. V této oblasti jsou "no services", jak nám řekl informátor Sernaturu v Copiapu a je to pravda. Tedy nikde tu není pumpa. Jižní cesta z Copiapa na pas měří asi 280 km, severní z El Salvadoru má asi 250km. Trasa tam a zpět balancuje na hranici objemu průměrné nádrže a je velmi rozumné vzít na tuto cestu kanystr. Ten máme i my (20l plechový jsme koupili v Calamě běžně v železářství, stojí asi jako jedna nádrž nafty a pro jistotu máme ještě 10l v plastikové láhvi od pracího prášku, ale ten by vám v Chile u pumpy nejspíš odmítli naplnit), ale ukáže se, že bychom to bez něj nakonec vydrželi.
Volíme severní cestu. V Chaňaralu vyrážíme se 100l zásobou nafty, ale v El Salvadoru jsou ještě dokonce 2 pumpy, kde doplňujeme. (Před El Salvadorem je letišťátko Hertz, tam ale pumpa není, i když podle některých map má být). El Salvador je civilizované důlní městečko (jiná než důlní vlastně tady v poušti nejsou) a samo o sobě je už v horách, ale i dál cesta stoupá rozeklanými skalami, v zaříznutých serpentinách se doporučuje preventivně troubit protože do zatáčky není vidět a vyhnout se není kde. Prašná cesta spolehlivě vede na Salar de Maricunga, kde se spojují jižní i severní cesta v jednu a na spojce je policejní stanice. Dva mladíci zde hrají karty a baví je hádat odkud jsme. Zatímco jeden míchá další hru, druhý nám zvedne závoru.
Asi po 5 kilometrech jízdy naprostou pustinou potkáváme 2 pěšáky s lahví vody, mluví na nás španělsky, pak anglicky, ale jsou to Češi, jejichž auto prý trčí kdesi před námi nepohyblivě v písku. Beru je do auta, jedeme k místu činu a vypadá to na první pohled docela nevinně.
Podobná příhoda se stala i nám před 3 dny, kdy jsme v Salaru de Atacama jeli pozorovat plameňáky. Při rychlé jízdě jsem chybně přibrzdil před náhlou písečnou návějí a uvízli jsme všemi koly. Původně jsem myslel, že pro 4x4 to nebude problém, ale není to pravda. Vyzkoušel jsem všechny redukce, 4x4 low i high i tlačítko Power/Winter, ale ani jedno kolo se nepohnulo, diferenciál nediferenciál. Placatými kameny jsme každé kolo vyhrabali a podložili, ale nic. Motor jakoby zabíral, ale když má kolem otočit, automatická převodovka náhle vypne. Napadlo mi rychle trhat volantem ze strany na stranu a vyvolat pro palubní počítač dojem, že se kola pohybují, což nakonec bylo řešení. Když už se kola, byť jen miniaturně, točila, převodovka zabrala a za chvíli jsme byli z maléru venku.
S optimismem tedy zastavujeme vedle jeepu nešťastné české rodinky, ale zdá se, že naší metodou na auto nevyzrajeme. Jedno zadní kolo je téměř celé propadlé do písku, úhlopříčné přední je celé naopak ve vzduchu. Řidič má ale výkonný mobil a dovolal se o pomoc z policejní stanice, jsou to ti 2 karbaníci a přivážejí dlouhé lano. Takže zapřahuji trosečníka za svůj 4x4 a na poušti rázem zavládla veselá nálada. Popisuji to tak podrobně proto, že na poušti by měl být člověk opravdu maximálně opatrný i se silným autem, protože poušť je vždycky daleko silnější a někdy to může skončit špatně.
Policejní stanice je ve výšce asi 3700m a krajina během následujících asi 30km nenápadně stoupá až do 4500m k Rio Lamas pod šestitisícovou trojicí Tre Cruces. Pustou poušť náhle protíná bystřina se zelenými břehy a máme chvíli dojem, že je to vhodné místo pro stavbu stanu. Bližší ohledání dole v canyonu ale ukazuje, že je to bažina a i když travička je svěží, na poležení značně ostrá. Přenocujeme tedy jen tak u silnice na nekonečné kamenité pláni, což tu je asi normální a ani místní lamy to nevzrušuje. V horní části Rio Lamas ráno pozorujeme plošinku, kam se dá (s menším rizikem) sjet autem a snad i postavit stan. Ale my se těšíme na proslulé Laguna Verde pod Ojosem a za chvíli jsme na místě. Máme štěstí, přijet sem v dopoledních hodinách kolem 10 hodiny. Na nebi ani mráček, všem šestitisícovkám kolem dokola se lesknou bílé čepice a odrážejí se v zrcadle Laguny bez jediné vlnky. Závěru údolí vévodí plastická Cerro San Francisko, vedle fotogenická Incahuasi. Všechno vyplňuje ohromné prostory a fotoaparát má perný den.
Druhá policejní stanice má otevřenou závoru a celník se spokojí vykouknutím z okénka svého srubu, takže za pár minut parkujeme na argentinské hranici. Sedlo Svatého Františka se svými 4726 metry je nejvyšším místem, kterého jsme autem v Chile dosáhli. Není zde nikoho s kým bychom se pozdravili, za celou dobu naší obhlídky projede jen kapela s ohromným bubnem na střeše vracející se z Argentiny. V rámci aklimatizace podnikáme menší výlet do 5200 na svah Cerro San Francisko, ale odpolední změna počasí nás vrátí zpátky. Jak se ukazuje, počasí tady má každodenní scénář jak přes kopírák (viděno za 3 dny a 3 noci). Ráno je jasno teplo slunečno, vršky jsou poprášené sněhem a bezvětří. Kolem poledne poprašek roztaje a hory zešednou. V 13 hodin (místního letního času) se obloha od Argentiny zatáhne a po 2. hodině už jsou vrcholy v mracích, kolem 4.-5. se počasí zhorší i u jezera, začne pršet a foukat silný studený vítr. To přestane se západem Slunce před 9. a před půlnocí je už jasná obloha, nefouká, ale je pod nulou, vršky jsou zasněžené. Kdo chce vylézt některý z okolních kopců, měl by se snad zařídit tak, aby byl v půl druhé už na sestupu.
U jezera je kromě policejní stanice ještě Thermas - turistický "camp", kde je dost místa na postavení stanu zaparkování auta a jsou tu 2 vaničky vyvěrající přírodní padesátistupňové vody přizpůsobené na vykoupání. Také je tu chatrč indiána, který zde bydlí, vaří a pomáhá turistům. Zde obvykle zastavují zájemci o výstup na Ojos, kterým turistický průmysl nalinkuje jízdní řád vrcholící převežením do Refugia Tejos 5200, odkud už sami jdou na vrchol. Anebo dosud neaklimatizovaní se mohou procházet po okolí pokusit se ještě dohnat kyslíkový dluh. Co se Ojosu a ostatních šestitisícovek (San Francisko 6018, Incahuasi 6621, El Fraile 6061, El Muertito 5961, El Muerto 6488, Medusa 6120, etc.) týče, turista má z propagandy v Copiapu, průvodců a internetu dojem, že bez povolení a servisu CONAPu nemůže nikam vylézt. Ale podniknete-li samostatný nezávislý výstup, těžko by vás tu někdo kontroloval. Je pravda, že některé vrcholy jsou hraniční kóty s Argentinou, ale pohraničníci tu moc aktivní nejsou. Pro klid duše si u nich ale můžete přímo tady permit zakoupit.
Tak například pětičlenná italsko-německá miniexpedice už permit má a zítra odjíždí do Refugia Tejos pod Ojos. Mají stan vedle nás, ale zatlouct kolíky do skalnatého podloží se jim taky nepodařilo; zdá se ale, že to nevadí, protože nefouká ani vánek, který by zvlnil hladinu jezera. Za hodinu je ale všechno jinak. Zatímco se tu všichni potulujeme po okolí, náhlý nápor větru podebral jejich stan jak pírko a doslova během několika vteřin s ním zmítá uprostřed jezera aby ho roztrhaný kdesi v dáli na protějším břehu poslal ke dnu. Jakýkoliv pokus o jeho záchranu byl marný, ačkoliv až do setmění všichni pobíháme po břehu a i za tmy ještě přijeli přisvítit karabiniéři. Ke smůle Italů se stanem utonuly nejen pasy a peníze, ale i klíčky od expedičního auta, které sice vítr neodvanul, ale stojí tu zamčené. Náš stan poryvem sice ztratil tvar a leží tu jako hadr, ale přežil připoután k malé zítce z kamení. Skládáme ho a spíme raději v autě. Ráno je hladina jezera klidná, ale pod ní stejně není vidět, protože je to hustý roztok všelijakých solí. Sice se všichni snaží pomoci, ale je to beznadějné. Energická Italka znovu obejde celé jezero (asi 10km) a indián kvůli ní dokonce chvíli plave. Taky to zkouším, ale nevydržím ledovou vodu. Bod tání běžné slané 3% mořské vody je -1.8 stupňů Celsia a skoro věřím, že i tahle vápenatá voda má zápornou teplotu. Italové i Němci tedy namísto Ojosu soustředí své síly na přivolání zámečníka z Copiapa a přesun do nížiny.

Naším veteránským cílem je dobýt nejnižší vrchol v okolí - Mulas Muertas, ale výstup odkládáme kvůli italskému stanu o jeden den a zbytek pátracího dne věnujeme průzkumu údolí pod Ojosem. Je zde Refugio Murray asi 3km od silnice, je ale opuštěné a takřka před zánikem. Mohlo by v něm pohodlně přespat několik lidí, ale patří to tu asi CONAPu. Odtud dál jdeme raději pěšky, autem by to asi šlo, ale chtělo by to zřejmě zvýšený podvozek. Dobyvatelé Ojosu tady zřejmě nespí, ale používají bližší refugia Jorge Rochas a Tejos. Krajina je přehledná a značně rozsáhlá. Máme velmi pěknou mapu 1:100 000, vydanou Deutscher Alpenverein z roku 2004, ISBN 3-928777-94-7 (koupil jsem ji normálně v Kiwi v Jungmannově ulici) a nebojíme se, že se ztratíme. Při pěkném počasí to je absurdní představa.
Nazítří vyrážíme v 6:30, když se konečně trochu rozednívá, na Mulas Muertas 5897m. Ve zmrzlé suti to jde zpočátku docela rychle. S přibývající výškou ale postupujeme čím dál pomaleji a pociťujeme na vlastní kůži, že naše aklimatizace je nedostatečná. Vše jak ve zpomaleném filmu, zrychlit se zkrátka nedá a člověku nepřidá ani zhoršené odhadování vzdáleností. Konvexní charakter terénu je pro naši alpskou "konkávní" zkušenost nepříjemná, nové a nové horizonty zvětralin člověka trochu dezorientují a podlamují psychiku. V půl druhé, kdy je nejvyšší čas obrátit, teprve docházíme k místu, kde se přimyká západní hřebínek a to je podle německé mapy teprve 5600m. Na vrchol není jen 300 výškových metrů, ale hlavně 4 kilometry vzdušnou čarou. Takže není nijak bolestné se rozhodnout k návratu a ponechat tento turistický cíl někomu lepšímu.

Po ránu se rozloučíme s indiánem a sjíždíme do nižších poloh. Znovu projíždíme celnicí na Salar Maricunga, tentokrát nás zastavuje vyšší důstojník s vlasy zčesanými dozadu a na jazyku má poučení, že naše spacáky Sir Joseph na zadním sedadle byly vyrobeny a zakoupeny v Argentině a je nezbytné je proclít. Naštěstí ale se nás zastává náš starý známý z vyprošťovací akce neopatrných Čechů, můžeme předjet čekající auta a zamávat Atacamě.


"V rozlehlých rovinách spí bledé lůny svit, kolem hor temno je, v jezeru hvězdný kmit, nad jezerem pahorek stojí". (Chilská varianta Bezdězu - Cerro Laguna Verde, 5872 metrů nad mořem).
Poslední fotografie italského stanu (strakatý), 10minut před tím, než se do něj nastěhuje místní vodník. Zatímco tady je bezvětří, zkázonosný vítr nabírá teď asi rychlost někde v Argentině.
Namísto Ojosu smutní Italové teď plánují dobytí Evropy.


Po silnici se blíž k Ojosu nedostanete než na toto místo. Na konci tmavšího svahu zprava je Refugio Murray, kam se auto dostane (stačí otočit volant doprava), ale dál už raději s vyšším podvozkem nebo se nechat dovézt CONAPem.
Z výstupu na Mulas Muertas. Za 2 hodiny tu nebude po sněhu ani památky, suť bude ale pořád stejná a kyslík v lahvi tu také nikde neprodávají. Za trochu toho přidušení ale scenérie kolem Laguna Verde určitě stojí.
Pokud se nevrátíte k jezeru kolem 4 odpol., padne na Vás dříve nebo později mrak seshora. (snímek je asi z 5000m)

Zpátky do Santiaga.

Do odletu máme ještě 3 dny a navštěvujeme přístavní osadu Choros Bajos, kde už se domorodci neživí ničím jiným než převážením turistů k blízkým třem ostrovům s Humboldtovými tučňáky. Obživa je to ale špatná a nám stačí, že tučňáky nevidíme dalekohledem a spokojíme se s procházkou po romantickém pobřeží zdarma. Cestou k Panamericaně roste všude množství kaktusů a znalci se tu nabaží jistě neméně než v Organ Pipes v Arizoně.

Za prohlídku kaktusů lze také zaplatit a to v národním parku Frey Jorge ležícím na pobřeží nějakých 200km jižněji. Z Panamericany se do něj prokličkujete asi 40km prašnou cestou mezi soukromými koňskými farmami až se při vstupu dostanete do spárů příslušníků CONAPu. Ti vás poučí co nesmíte a co musíte, a prohlídka parku se tak více méně redukuje na zkoušku, zda vaše auto zdolá pobřežní strmý kopec nebo ne. V případě že ne, pracovníci CONAPu Vám za úplatu pomohou dostat se dolů. Pro laika jsou kaktusy ale stejné jako podél cesty z Chorosu až sem.

Zajímavější park je La Campana nedaleko Santiaga, který chrání šťavnatou tropickou krajinu se vzácnými chilskými palmami. Ty se prý dožívají tisíce let a poprvé vykvetou až po 60 letech růstu. Je jich tu hodně a CONAP vám nabízí asi 6km procházku v jejich stínu, až k vodopádu v závěru údolí. Můžete ale zvážit, jestli je nutné až k vodopádu v tom vedru dojít, protože to hlavní zde jsou palmy. Průvodce uvádí, že jich tu dříve bylo mnohem víc, ale kvůli výrobě melasy se nešetrně vykácely.
Do parku La Campana vedou 3 vchody, z nichž ten severní je přírodnější (z vesnice Ocoa), je u něj pěkný camp a málo turistů (za celých 24 hodin jsme potkali 4), zatímco oba jižní vchody jsou pravým opakem.

Kolem Santiaga je přírodních zajímavostí ještě dost, většinou jsou ale už v pokročilém stadiu turistické industrializace a kvůli ní se přes oceán létat nemusí.
Na poslední hodiny před odletem si ještě zajíždíme na pas Krista Spasitele 3863m hlavní tepnou ze Santiaga do Mendosy. Silnice k hraničnímu přechodu stoupá ostře a v zimě se terén mění ve sjezdovku. Evropané jsou ve zdejším hotelu častými hosty "letních" soustředění, v recepci je podepsána řada zvučných sportovních jmen. Jsou tu pěkné výhledy na vysoké Andy, ale Aconcaguu nezahlédnete. Litujeme, že nesmíme autem projet tunelem za hranici, odkud by vidět byla, ale stejně máme málo času (za pár hodin Aconcaguu přece jen uvidíme, jako všichni, co mají v letadlech do Evropy sedadlo na levé straně).
Takže to všechno až příště, při putování po jižním Chile, které je prý stejně krásné jako to severní.


Slíbil jsem MUDr. Janě Š. ze Strešovické nemocnice, že napíšu cestopis, takže putování po severním Chile je k tomu vhodnou příležitostí. Sám jsem čtenářem podobných spisů a dobře vím, jak mohou i docela všední informace někdy přijít vhod. Chile i Chilané si jistě zaslouží mnohem podrobnější cestopis a naštěstí je dlouhá řada Čechů, kteří toho o této zemi vědí daleko víc a mohou ho napsat. Budu jen rád, když tento text někoho inspiruje nebo mu bude i slaboučkou pomocí.



RNDr. Jan Kadrnoška, jan.kadrnoska@themis.cz

Ver. 1.03,     7. března 2006,

Tato stránka: http://themis.cz.linux9.ignum.cz/chile/chile.htm

Návštěvníků od 7.3.2006 :         (zajišťuje WEBovský počítadlo)