Cestopis severního Chile.
Republika Chile, natažená od 17. k 53. stupni zeměpisné šířky, tedy
s podélným rozměrem 4000 km je samozřejmě oblíbeným cílem českých turistů,
cestovatelů, sportovců a dobrodruhů, takže o ní bylo napsáno již dost.
Řada cestovatelů v této zemi - když už sem letí takovou dálku -
pobývá delší dobu, alespoň měsíc, ale lépe několik měsíců.
V Chile se tak musí trochu zabydlet a k cestování většinou využívat místní
vnitrostátní dopravu, obvykle společně se službami místních cestovních
kanceláří, které uloví každou jen trochu bezradnou duši.
To není ovšem náš případ. Vzhledem k povinnostem v Čechách si můžeme
dovolit jen kratší výlet, toužíme po větší nezávislosti a cestujeme
pronajatým autem. Náš program se tedy musí vejít do časového rámce
17. ledna - 4. února, a to v roce 2006. Cestujeme v ideálním složení
Honza a Markéta, můžeme si proto dělat co chceme a jediným omezením v Chile
jsou naše pomalu slábnoucí síly, neboť věkem už vstupujeme do kategorie
sportovních veteránů.
Rent Car s Chilskou příchutí.
Cestovat autem po Chile je hračka, pokud Vám ho někdo zapůjčí. Internetovské
zabukování obvyklým způsobem působí trochu rozpaky, protože e-kontakt s
populárními půjčovnami jako Alamo, Budget, Hertz, Avis etc. vás prakticky
vždy zavede do nepřehledného bludiště dealerů, zástupců a dceřiných firem,
končící buďto errorem nebo žádostí o volné sdělení čísla kreditní karty se
jménem. Takže odlétáme bez zabukovaného auta a jsme zvědaví, co na letišti
v Santiagu najdeme.
Svěží vzduch s vůní palem nás ještě ani nestačí ovanout
a dříve než vystoupíme před příletovou halu, musíme projít kordonem
stánků Alamo, Budget ...etc. z nichž vstřícně mávají usměvaví autodopravci,
případně Vás chytají za rukáv a tlačí ke "svému" stánku. Pochopitelně to ale
je z větší části jen divadlo, ukazuje se, že všichni se mezi sebou dobře
znají, loajalita k mateřské firmě, jejíž tričko nosí, je teoretický
pojem a nejprve Vám nabídnou auto svého kamaráda, který má živnost s ručením
velmi omezeným. (To neplatí úplně absolutně, později jsme viděli, že např. Hertz
v Chile skutečně existuje a že mají pobočky snad i se servisem také v jiných
městech). Na jižní polokouli jsou ale takové vekslácké praktiky zaběhnuté,
člověk nesmí pěstovat nadbytečné předsudky a musí se trochu spolehnout, že
fungují, protože ti všichni lidé tady v tom přece musí nějak žít. Po krátké
obhlídce
možností beru nabídku jednoho opáleného agenta, který navíc mluví obstojně
anglicky, má předtištěné hlavičkové papíry a jeho mlčenlivý kolega umí dobře
ovládat
strojek na čtení kreditní karty. Pozitivní je, že cena za 4x4 SsangYong Musso
na našich 16 dní je o 400$ nižší než u ostatních jeho fiktivních konkurentů
(cca 1400$).
Navíc hlavní devíza má být, že vůz je "quite new", ročník 2006 (tedy vyroben v
posledních 3 týdnech). Zběžně obhlédnu tachometr a na něm svítí číslice
16000 km - agent krčí rameny a říká, že to ví, ale že si to nedovede
vysvětlit, předává mi španělský manuál (naše chyba, že španělsky umíme jen
pár slov), v rychlosti mne ujišťuje, že také ví o utržené liště na pravoboku
a že mi ji nebude účtovat jako poškození a že hever je určitě pod rezervou,
která skutečně je na spodku vozu. Na parkovišti před halou
všechno probíhá dost rychle - čas jsou peníze - takže mi ještě připisuje
2 telefonní čísla - kdyby něco,
popřeje šťastnou cestu a mizí v letišťním davu. Jakožto příchozí ze zasněžených
krajin jsem trochu omráčen jižním sluncem, trochu unaven po cestě a nestačím
všechny informace řádně vstřebat, jedině se mohu spoléhat na to, že i když
zdaleka není všechno podle evropských pořádků, nějak "jižansky" to taky
přece jen funguje. V dalších 16ti dnech se přesvědčíme, že auto je opravdu
skoro nové a v dobrém stavu, že má všechny zákonné náležitosti a nakonec
nám ke spokojenosti posloužilo (hever jsem naštěstí nemusel hledat).
Agent už je dávno pryč, když dodatečně zjišťuji, že převodovka není manuální,
jak inzeroval, ale automatická - nijak mi to nevadí, ale ukáže se, že pro 4x4
je přece jen převodová páka lepší. Horší je, že nádrž není plná, jak je
u rentcar obvyklé všude na světě, ale obsahuje jen podkritické množství nafty,
takže
ručička je nadoraz, kontrolka výhružně svítí a pumpa hned u letiště je
bohužel právě zavřená. Další pumpa je neznámo kde, ale jsme v Santiagu,
takže napínavou jízdu 10km přežijeme bez úhony a první Copec nám už načepuje
plných 70 litrů. Můžeme tedy směle vyrazit na sever "al norte", směr Los Vilos.
Panamericanou k severu.
Naše cesta je samozřejmě předem promyšlená a prvním cílem na severu
je největší astronomická observatoř světa na Cerro Paranal. Tam jsme
objednáni na přesnou hodinu už pozítří. Podle mapy musíme
překonat vzdálenost cca 1500 km - na to jsme měli vyhrazeny v původním plánu
3 dny, ale po kotrmelcích s Lufthansou a ztrátě jednoho dne ve Frankfurtu to
musíme stihnout za 48 hodin. To je snesitelné a stále máme ještě trochu
času na nějakou tu zastávku.
Na dálnici Panamericana (tedy Ruta 5) ovšem není možná potřeba zastavovat příliš
často. Silnice se vine pouští, ale zkoumat jemné změny s klesající zeměpisnou
šířkou se nám teď nechce a spokojujeme se s globální obhlídkou krajiny za jízdy.
Lepší příležitost k cestozpytu by nabízel průjezd nějakým sídlem, těch je tu
však jako šafránu a je jich čím dál méně čím blíže k obratníku.
Jediná města, která by si takové označení podél naší cesty zasloužila, jsou
La Serena, Vallenar a Copiapo.
V závěru prvního dne v Chile se znovu přibližujeme k pobřeží Pacifiku i k
La Sereně, což se projevuje zvýšenou "turistickou vybaveností" a před
La Serenou v Dunes nacházíme docela pěkné hnízdo na pláži s pískovým campingem
nebo i chatičkou, jen o 10% dražší (cca 50$) než campsite a navíc
se snídaní, kterou nám v plném lesku ráno přinese majitelka na stříbrném
podnosu. Ve sprše skutečně teče teplá voda.
Ráno trochu obcházíme La Serenu, která stojí za prohlídku; palmy, členitý
terén a obrovská a krásná pláž z ní dělá příjemné a doopravdy klidné místo
pro chilský způsob života. Před pár lety dostalo město novou dominantu -
Kostel Třetího Tisíciletí. Je jedním ze 30ti (!) místních kostelů a stojí na
nejvýraznějším pahorku na jižním okraji města poblíž zátoky, celý odlit z
betonu. Věž, po jihoamerickém způsobu ohromný
kříž, měří asi 83m, nahoru vede výtah a v ramenech kříže je rozhledna.
Vlastní chrám je začleněn do skály v horizontální proporci a výška lodi je
jen pár metrů s kazetovým stropem a zeširoka se zužující k oltáři. Architekti
velmi pěkně využili místních možností, které jim koncepce nabízí. Celé průčelí je
prosklené a je mnohačlenným portálem s přístupovou terasou a jedinečným
"italským" rozhledem do krajiny zálivu, se severním osvětlením (což je na
jižní polokouli právě žádoucí). Kazety stropu se mohou různě nasvěcovat
do proměnlivých obrazců, efektu osvětlení dodává - zde tradiční - vyleštěná
mramorová podlaha.
Oltář je vyřezávanou replikou Poslední večeře Páně z Milána, v rohu
je velmi zdařilá kopie svatopetrské Piety z duté bronzi, jen šerpa Panny Marie
je hladká a nikde zde není připomínka autora, který "ji stvořil".
Kolem kostela zůstaly (a asi nakonec zarostou) ještě stopy stavebních prací.
K parkovišti pod kostelem se přijíždí po Juan Paolo II Avenue, což je udusaná
hlína
obestavěná slumem z vlnitého plechu - ale papež by právě tohle jistě schválil.
Z amplionů uvnitř i vně kostela se linou Bachovy houslové koncerty, vane
z nich evropský duch a to oblaží každého turistu. Samozřejmě je stejně většina
z nich právě ze starého kontinentu a kromě nás si všichni kupují lístky na
výtah do rozhledny.
Vallenar je zelené městečko kolem tekoucí řeky v poušti a k oceánu se silnice
přimkne zase až za Copiapem, vzdáleným z La Sereny asi 350km.
Průvodce inzeruje o něco severněji přírodní rezervaci Pan de Azúcar
(Cukrová Homole), do níž
je možné odbočit ze sídla (úmyslně nepíšu z města) Chaňaral. Prý je v ní k
nalezení na 20 druhů kaktusů a to nás láká k zajížďce. Protože je už
dost pozdě, zdá se nám to také jako vhodné místo na přenocování. U samotného
oceánu jsou krásné pláže a místy je dokonce možné k nim přijet autem a
postavit si tu stan by nebyl problém. Ale právě u těchto cest většinou stany
už stojí. Na každém vhodném místě je utábořena nějaká rodina nebo několik rodin
kočujících domorodců, u nichž nevíme, jestli mají nekonečné prázdniny a baví
je vodní sporty nebo jestli postrádají od narození trvalé bydliště a toto je
jedna z mnoha zastávek na jejich cestě odnikud nikam. Každopádně jsou tu doma,
nejsou nepřátelští a chovají se na obsazených pozemcích suverénně - svoboda
jim ze všech stran jen kyne.
Postavit si u nich stan by znamenalo sdílet s nimi i jejich způsoby žití,
to se nám ovšem moc nechce zejména proto, že žijí v noci a ve dne spí.
Do Azúcaru se z Panamericany musí odbočit vlevo na prašnou, ale dobrou cestu,
která lemuje
asi 20km téměř opuštěných pláží, kočovníků je minimálně. Zde jsme se měli
utábořit, jenže náhle za zatáčkou se před námi vynoří brána se závorou a z
budky si nás jdou prohlédnout dva strážci z agentury CONAP, což je něco jako
svaz ziskuchtivých ochránců přírody. Ucelenější představy o nich získáme
až později. Tihle vypadají dost legračně, ubezpečují nás loutkovými pohyby,
že camping za branou určitě je, a že nám dokonce zajistí poslední campsite,
který
je v tuto pozdní hodinu ještě volný a dokonce předstírají telefonování.
(Později se ujistíme, že nebylo kam telefonovat, asi 5km odsud je sice ležení,
které
usedlíci nazývají camping, každopádně se tam dožadují dalších peněz, ale je to
jen taková diskotéka pro místní mládež z Chaňaralu, která zde volně tráví večery
a noci.) V každém případě musíme u brány
zaplatit 7$ za osobu, aby nás nechali na pokoji. Takže vjíždíme do rezervace,
žádný camp nevidíme a se soumrakem si vybíráme místečko pro stan na pláži
Playa Blanca, pak už Slunce rychle padne do oceánu.
Místo nemá žádné nedostatky, nastává teplá noc s ideálními podmínkami pro
pozorování jižní oblohy a identifikaci nových a nevídaných souhvězdí (konečně
Mraky Magellanovy) a kromě burácení Pacifiku nám nic nebrání v klidném spánku.
To až do 5:47:59 místního letního času, kdy dostanu tvrdou ránu do levého
ramene, která nás oba okamžitě probudí a vyžene ze
stanu do naprosto bdělého stavu. Ránou nás poctila tichomořská deska Nazca,
která zas kousek zajela pod jihoamerický kontinent a vyvolala zemětřesení,
které nelze zaspat a které by pro Evropana mělo být svátkem. Ve chvíli probuzení
člověk ovšem nedokáže posoudit jak silné ve skutečnosti je a tak se mu v hlavě
hned začne odvíjet plán záchrany před tsunami - volný oceán je jen asi 8 metrů
pod námi. Později večer si zavoláme do naší pobočky Themis/Earthquake v Kapském
Městě, odkud nám obratem sdělí přesné seismické údaje: síla 5.0 Richtera,
hloubka 34km,
povrchová vzdálenost pláže od epicentra cca 30km jižně. Takhle silné
zemětřesení se na celém glóbu v průměru odehraje asi 1-2x denně (rozumí se ve
vyhlášených, seismicky aktivních oblastech), obvykle bývá ale hlouběji a
pravděpodobnost, že se člověk nachomýtne tak blízko, je opravdu vzácná.
S bezpečným odstupem si ji začneme patřičně vážit, ale v první chvíli
se nám chtělo prchat. Na naší pláži ale není kam, kdyby oceán začal stoupat,
museli bychom autem ujet asi kilometr k pobřežnímu cliffu, ten
je ale strmější, než abychom se na něm mohli zachránit. Voda by ale podle
scénáře měla nejprve ustoupit (což nenastává) a tak z pohodlnosti úprk
odkládáme, ačkoliv na
další spánek už není pomyšlení. Ostatně svítání zde je také zajímavé a později
si spočítáme, že v přímořské zóně to bylo bezmračné jitro jediné, jindy
je tu vždy camanchaca, tedy mlha.
Se svítáním čteme i ceduli, že přenocování je zde zakázáno, ale to nás
nevzrušuje, protože se samozřejmě umíme chovat šetrně a není nikoho, kdo
by na toto nařízení dohlížel. Nacházíme několik odrůd kaktusů, ten
nejvíce rozšířený tvoří kopečkovité srůsty a má zajímavé kořeny, sahající
hlouběji, než by člověk mohl dohlédnout.
Průjezd rezervací by mohl pokračovat dál na sever a po dalších asi 40km
by se druhým koncem opět spojil s Panamericanou, ale průjezd raději odkládáme
na příště, protože mapě moc nevěříme a na cestu do další pouště raději
ještě nakrmíme auto v Chaňaralu.
Architektura interiéru kostela Třetího Tisíciletí je založena na vyleštěné
podlaze a uklizečky jsou tu naroveň faráři. Do kostela chodí ale všichni,
ustrojení třeba i v propocených baseballových dresech. Jen odloží pálku a z
kapsy vytáhnou růženec.
|
Nekonečné pláže podél Chaňaralu.
|
Copiapo je okresním městem a na své krásné náměstí může být pyšné. Veřejná
místa jsou udržovaná v plném lesku, v soukromí si na něj tak nepotrpí.
Na tomto náměstí v betonovém paláci okresního sekretariátu najdete
turistickou agenturu Sernatur, která je docela užitečná.
|
|
---|
Na Cerro Paranal už máme jen 200km vzdušnou čarou, ale silnice tady v poušti
je klikatá, terén se zdvihá, mapa lže dost často a tak se začínáme dostávat do
časové tísně. Jezdit v těchto končinách rychle ale není možné.
Při průjezdu kolem šipky na Taltal je nám jasné, že na hvězdárnu nemůžeme
do 13. hodiny dorazit oficiální severní cestou z Antofagasty. Dochvilnost je
prvořadá a snadněji se tak rozhodujeme uprostřed pouště odbočit doleva v pevné
víře, že tenká čára vyznačující makadam na mapě nakonec skutečně vede až
k Paranalu. Odboček, jen tak do pouště, je na tomto úseku několik, ale na téhle
je opravdová šipka s nápisem Mine Julia (to je existující místo i na mapě)
a je asi 100m ještě vyasfaltovaná, což zvyšuje její důvěryhodnost. Cesta
je běžná prašná roleta, na které musíte jet buďto pomalu nebo rychle
(jako ve filmu Mzda strachu), jinak se auto dostane do rezonance a vytřese
duši z těla. Udržuji rychlost 90km/hod a tak ujíždíme i oblakům prachu, který
dosedá až několik set metrů za námi. Cesta je dokonce cejchovaná oficiálními
cedulkami po 5 kilometrech a těsně za 25. km (dokonce ve shodě s mapou)
se objeví kolmá, ale o třídu horší odbočka doprava na sever.
Na železné tyči vedle cesty je
oficiální dopravní značka se šipkou PARANAL, což přináší dočasnou úlevu.
(Je pravděpodobné, že přímá "lepší" silnice vede ještě dál směrem na pobřežní
Paposo a odtud dál na Paranal, ale podle mapy je to dost oklika.)
Odsud je to odhadem 50km k hlavní cestě na observatoř. Po téhle cestě se ale už
musí jet pomalu, jedeme 40-60 km/hod a v žádném případě bych tu nechtěl jet
normálním autem bez 4x4 i když v nouzi by to snad prošlo. Asi po půlhodině se
vyhýbáme protijedoucí dodávce, která sem omylem zabloudila a řidič netuší, kde
právě je. Po desetiminutovém manévrování se navzájem vyhneme a řidič mi za
odměnu potřese
rukou na rozloučenou. Dosahujeme výrazného obzoru, odkud je vidět na
dalším horizontu hvězdárna, tu už téměř neztratíme z výhledu, ačkoliv cesta
se klikatí poněkud vpravo a klesá. Po další půlhodině drkotání dojíždíme na
tmavší
"hlavní" silnici z Antofagasty, která sice není asfaltová, ale jede se po ní
jako po české vesnické okresce. Stačí ostře doleva (na jih) a po pár kilometrech
se na vás usměje patník s výsostnými znaky ESO. Odtud vpravo vzhůru
po hladké asfaltce, kterou si vybudovala ESO pro sebe, po ní už nejezdí žádné
důlní mechanismy, jenom astronomové. Odsud k bráně už jen pár km.
Zastavíte na parkovišti ve výšce 2600m, s betonovým modelem 8.2metrového
zrcadla a evropský astronomický svatostánek máte jako na dlani.
Cerro Paranal jako největší světová hvězdárna.
Hvězdárnu vybudovala hlavní evropská astronomická agentura ESO
(Europe South Observatory) v letech 1991-99 jako modernizaci své předchůdkyně
na La Silla ve velkorysém stylu a společně s Keckovými dvojčaty na Hawaii
a Hubbleovým a Spitzerovým teleskopem na oběžných drahách patří k nejcennějším
přístrojům pozorování vesmíru. Nelze 100% tvrdit, že je největší na světě,
protože hvězdárny se dnes už nemohou poměřovat velikostí zrcadel. Ale sběrná
plocha jejích telescopů je ekvivalentní asi 17m zrcadlu a tolik jinde nemají.
Protože to ale není lidová hvězdárna, nedá se tento zázrak techniky jen tak
turisticky obhlédnout a pochopitelně žádné návštěvní hodiny neexistují.
Na stránkách ESO se sice dočtete, že visitace je možná asi tak jednou za měsíc
v organizované skupině, ale přihlásit se je nutno alespoň půl roku předem
na konkrétní den a když se to podaří, průvodce vás po areálu povozí autobusem.
Toto všechno nemohu a ani nechci podstupovat. Astronomie je hlavní náplní
celého mého života a přirozeně toužím prozkoumat Paranal zevrubněji.
Ačkoliv
Česká republika dosud není členem ESO, pochopitelně kontakty českých
astronomů existují a dokonce na zdejším špičkovém pracovišti
je přímo zaměstnán český astrofyzik Dr. Stanislav Štefl. Dr. Štefl je jen
o rok starší než já, takže se dobře známe z univerzity, a na této "protekci"
zakládám i naději prohléhnout si dalekohled trochu podrobněji.
Od Standy mám slíbeno, že se nám může věnovat, panují tu ale přísná pravidla
a bez vědomí a souhlasu ředitele observatoře sem nesmí nikdo zvnějšku vkročit.
Mám štěstí, protože to vím 14 dní dopředu a korespondence s ředitelem
byla rychlá a korektní, takže mám v kapse povolení ke vstupu na 21. ledna
odpoledne, přibližně do západu Slunce, kdy nebudeme nikomu překážet ani nikoho
zdržovat od práce.
S tímto papírem tedy zastavujeme po divoké jízdě pouští před branami
největší pýchy praktické evropské astronomie.
Za bránu nikdo vlastním autem už nesmí a tak vyjednávám se španělským
vrátným vstup, je vstřícný, jeho důvěru získávám znalostí místních telefonních
čísel a permitem od ředitele. Po vyplnění úředního formuláře nás pouští
volně dovnitř, ostatně Standa už nám přichází vstříc.
Je 13 hodin místního letního
času, t.j. přibližně astronomické poledne a zdejší zaměstnanci se teprve
probírají z mrákot, unaveni po noční směně. Čeká na ně do soumraku
několik hodin "volna", které mohou věnovat čemu chtějí, ale v praxi se stejně
věnují přípravě na další noc. Jsou zde tak trochu v pouštní izolaci, kromě
astronomie si tady mohou nanejvýš trochu zasportovat aby načerpali
novou energii. Té je zapotřebí, neboť práce zde mezi světovou špičkou
si žádá od každého výdej skutečně všech sil a každý je evidentně rád
vydává, protože tady to za to stojí. Mám tisíc otázek, ale plynulý hovor se
Standou nikdy dlouho nevydrží a každou chvíli k němu někdo přistoupí a chce
řešit nějaký problém, který této noci nastal nebo nastane až tu příští.
Bez ohledu na to, jestli sedíme v zahradě nebo u jídla nebo jedeme autem.
Personál tady má k dispozici několik autíček, které se volně pohybují
po areálu a kdo potřebuje, tak si s ním někam dojede, nechá ho stát
a na zpáteční cestu zas určitě nějaké najde.
Samotná čtveřice obřích kopulí
je od brány vzdálená ještě asi 2-3 km nahoru na kopec, který byl původně
skalnatý, ale projektanti observatoře jeho vršek uřízli a srovnali betonovou
základnou. Kdo z personálu zde potřebuje být, tak si sem ještě musí dojet,
jinak většinu času tráví v oáze za vrátnicí, kde je ubytovací pohodlí a
všechny technické a správní objekty.
V noci při pozorování v kopulích nikdo není, obsluha na horní plošině je
soustředěna v řídící hale. Je v ní 5 sektorů, jeden pro každou
kopuli a jeden pro interferometr. Každý sektor je vlastně dlouhý pult
s několika počítači a telefony a v noci u něj standardně sedí jeden astronom
a jeden technik. Program každé noci je pečlivě připraven a zakódován
do skriptu, který mají všichni dobře prostudovaný a jeho průběh on-line sledují.
Celou noc jsou připraveni noční program korigovat, protože všechno
pochopitelně neprobíhá podle plánu a do hry mohou vstupovat chyby, poruchy,
počasí etc. a po obsluze se žádá, aby rychle a kvalifikovaně zasahovala.
To vyžaduje dost soustředění, pozornosti a hlavně připravenosti, protože
pokud se náhodou vyskytne prostoj delší než 2 minuty, už je zaprotokolován
jako událost, jejíž příčiny se potom analyzují.
Skloubení jedné pracovní noci je mnohem náročnější než na jiných hvězdárnách,
provoz počítá s tím, že v některých časových intervalech pracuje každý teleskop
samostatně, na některou část noci se spojí dva na jeden objekt, nebo jeden
velký s jedním malým pracuje jako interferometr, výjimečně se mohou spojit
všechny čtyři k jednomu objektu.
V jednotě je síla, a tito čtyři krasavci umějí táhnout za jeden provaz
nejlépe na světě.
|
Astronomové hledí do hlubin vesmíru. Kdo by to řekl, že stačí vyleštit kousek
sklíčka a uvidíme vesmír, jak vypadal před 10 miliardami roků.
(pozn. Apochronova .... "i když tehdá roky ještě neexistovaly").
|
Pomocné dalekohledy interferometru sice nevypadají tak impozantně jako
jejich 4 větší bratři, ale bez nich by Cerro Paranal tak slavné nebylo.
|
|
---|
Přes den je kolem kopulí živěji, příprava na pozorování znamená výměnu
přístrojů navěšených na jednotlivá zrcadla, rekalibraci a otestování, kolem
čehož skáče řada lidí a jejich pracovní tempo je značné. Vedoucího dnešní
noční směny vyrušujeme ze soustředění nad jednou z obrazovek, bez jeho
svolení a doprovodu cizinec do kopule nesmí, ale ochotně nás zavede až k
zrcadlu Yepun. Jeho technici ho mají právě skloněný do svislé polohy
a kolem sekundárního zrcadla zaparkovaného k horní galerii se točí chumel lidí.
Nechybí mnoho a mohli bychom vidět v obřím 8metrovém zrcadle sami sebe.
Maně si uvědomuji, že nás určitě zaregistroval i termoregulační systém,
který udržuje rovnoměrnou teplotu v celé kopuli. Říká se, že lidské tělo
vyzařuje 100W, takže když jsme vkročili, je to jako by se rozsvítili
4 stowatové žárovky.
Vypadá to tu trochu jako ve Vynálezu zkázy, podrobností a detailů je tu mnoho a
nestačím je ani zdaleka vstřebat. Opatrně obcházíme svislou osu dalekohledu,
na vodorovnou desku azimutální montáže by se raději nemělo šlapat a zezadu
máme pěkný výhled na rub dalekohledu, t.j. na podpěrný systém 150 držáků
Aktivní (nikoliv Adaptivní) optiky,
z nichž každý zvlášť a všechny dohromady koriguje počítač, aby zrcadlo
tenké jen 17.5 cm udrželo svůj hyperbolický tvar v každé poloze.
Projektanti Palomarského teleskopu před 60 lety právě v tomto zařízení
spatřovali hranice možností pro stavbu obřích dalekohledů a 5m se jim tehdy
zdálo jako maximální průměr zrcadla, které se dá ještě udržet na montáži.
Zapojení počítače na zadní stranu zrcadla ale ukázalo, že tady vlastně
žádné hranice neexistují. Díky promyšlené konstrukci podpěrného systému
zdejší technici mají pod kontrolou nejen tvar plochy během otáčení,
ale také mohou měnit ohniskovou délku teleskopu z 109m Cassegrain na 378m Coudé,
korigovat teplotní pnutí, nárazy větru etc.
Výrobci zrcadla mají také díky digitálním vynálezům volnější normu při leštění,
protože případné menší chyby a nerovnosti se dají pomocí podpěrného systému
eliminovat. (Výrobní odchylka od požadovaného tvaru je např. u Yepunu
60 mikrometrů, což je asi 30x méně než předepisuje projekt.)
V Cassegrainově ohnisku je momentálně nainstalováno zařízení FORS1, což je
multifunkční kamera, sloužící především vysokodispersní spektroskopii.
Byla sem před lety přenesena z 1. dalekohledu Antu a její téměřkopie
je i v ohnisku Kueyenu. Pokud to má smysl, může tento přístroj snímat
až 19 spekter najednou i v blízkém infračerveném pásmu. Je stále chlazený,
takže se z něho čoudí, jako z rakety před startem.
Když už toho v kopuli nemůžeme na krátké návštěvě vidět víc, projdeme se
ještě po horní větrné plošině. Kromě 4 velkých kopulí jsou na ní ještě
3 malé kopule interferometru, které mohou jezdit po kolejích. Jejich poloha
není libovolná, ale na kolejích jsou přesně adjustovaná hnízda, do kterých
si 1.8m dalekohled i s kopulkou sedne. Dalekohledy jsou dnes 3, v budoucnu
jich má být celkem 8. Kolem kopulí je vyznačená zóna (je posypaná štěrkem)
na kterou se nesmí šlápnout, jinak by se z podzemí vynořil kalibrační technik
interferometru a poslal by nás do pekel.
Slunce už svítí zešikma a návštěvní doba se nám chýlí ke konci.
Vjemů bylo tolik, že si
sotva dokážu všechno v hlavě srovnat. Brzy začne další z 350 absolutně
jasných nocí v roce a tak už tu nemáme co pohledávat. Do Antofagasty
je to asi 2 a půl hodiny, Slunce zapadá v 20:45, takže odjíždíme tak akorát.
Opouštíme hvězdárnu, která po technické stránce zasluhuje upřímný a stěží
srovnatelný obdiv. Co je ale možná ještě cennější, je tvůrčí atmosféra a
nevídaně organizované pracovní nasazení všech lidí. Každý tady musí trochu
slevit ze své osobní ctižádosti a dobrovolně se stát kolečkem v soukolí,
jehož harmonický chod vyžaduje disciplínu a porozumění, jaké v Čechách
zřejmě neznáme.
Přejeme každému českému astronomovi, aby měl někdy možnost se sem alespoň
podívat jako my a těm mladším, aby si vybojovali možnost i tady ukázat,
co umějí.
Severní Atacama.
V souvislosti s tsunami o Vánocích 2004 jsem někde četl, že v Antofagastě
velitelé civilní obrany vyznačili ve svahu zónu, kam až se má před ničivou vlnou
utíkat, ale neviděli jsme ji. Antofagasta je sice větší město, ale pro nás
dnes zajímavá jen jako benzínová pumpa.
Odjíždíme odsud dále na sever a máme namířeno do turistického
centra Atacamy, do Salar de San Pedro. Je to ale ještě asi 350km pouští.
Asi 50km za Antofagastou překračujeme
obratník Kozoroha. Péčí Rotary klubu je u silnice naaranžovaná mohyla
z obrovských balvanů, kterou nikdo nepřehlédne. Kousek vedle ní jezdí vlaky
plné červených plátů surové mědi. Blíže ke Calamě se zpoza obzoru vynoří
zasněžené vrcholky vysokých And, jedna šestitisícovka
pěkně úhledně vedle druhé. Za Calamou se překoná nenápadný pas 3000m a
silnice pomalu klesá do Salaru de Atacama, odkud se Andy dále přibližují
a povážlivě rostou do výšky. Dominantou celé krajiny je symetrický Licancabur
5916m (chilské mapy obvykle lžou i v nadmořských výškách), který už leží na
Bolívijské hranici. Napravo míjíme odbočku na populární Měsíční údolí
a vjíždíme do "mekky baťůžkářů" do San Pedra. San Pedro je tak běžné jméno
pro cokoliv v Jižní Americe, že na dopravních cedulích se uvádí
S.P. de Atacama, aby to bylo kratší.
První, co potřebujeme při vjezdu do S.P. je nafta, kterou jsme nerozvážně
nenatankovali v Calamě. Na první pohled to ale nevypadá, že je tu nějaká na
prodej.
Zaparkujeme pohodlně u hřbitova (jinde se skoro parkovat nedá) a procházíme
se městečkem. Na náměstí hlídkuje mladý strážník, pyšný na svou angličtinu
a ochotně a kvalifikovaně nás nasměruje k pumpě. Když přijedete do S.P.
autem, musíte: najít ulici Toconao, v její jižnější části najít vstupní bránu
hotelu San Pedro de Atacama (brána je vlevo, když se jede z náměstí a není
to na ní napsáno), odvážně jí projet, ve dvoře zatočit kousek doprava a za rohem
pod vysokým pepřovníkem je doopravdická pumpa s živým chlapíkem, který vám
prodá naftu nebo benzín - kolik libo.
Když máme plnou nádrž, jedeme prozkoumat Měsíční údolí nedaleko odtud, volíme
západní vchod. V zúžené soutěsce musí každá osoba zaplatit asi 3$
indiánským výběrčím. Ti zde mají domeček a není zřejmé, že by o jejich byznysu
něco věděla chilská vláda. Když má Indián žízeň, někdo ji musí zaplatit - stejné
jako např. v Monument Valley v Arizoně. Vybírá se jen večer a většina turistů
sem přijíždí ze S.P. mikrobusem. Na trase dlouhé asi 7km jsou 4 doporučené
zastávky s procházkou, ale procházet se můžete kdekoliv. Největší atrakcí
je Velká duna uprostřed údolí, pod níž je prostorné parkoviště a provoz
tu řídí středoškolští brigádníci. Každého například několikrát poučí, že
nahoru se chodí vpravo, dolů vlevo. Je tu docela provoz a v písku se tu brodí
i starci o berlích. My docházíme na hřeben duny mezi dnes posledními,
romantickou podívanou sledujeme po západu slunce, bizardní skaliska
jsou už ozdobena hvězdami. Zdržujeme se na vrcholu tak dlouho také s
vedlejším úmyslem tady uprostřed údolí přespat, ale zřejmě se to nesmí.
Indiánka s vysílačkou je sice naštvaná, ale trpělivě čeká až se spustíme dolů.
Bere svoje poslání vážně, protože i dole na parkovišti ji ani nenapadne
odjet před námi. Na přenocování by to tu nebylo špatné, ale kolem 23 hodiny
ji vysvobozujeme a jedeme bivakovat na hi-desert před vchod, kde je to také
příhodné.
Ráno přemýšlím o tom, jak a kdy toto údolí dostalo své jméno. Určitě ne později,
než první Vikingy přistály na Marsu. Daleko přilehavější by asi byl název
Marťanské údolí, protože kam se podíváte (zvláště takhle po ránu, když jsou
dlouhé stíny), tam je obrázek jak vystřižený z atlasů marťanských vozítek
Spirit, Opportunity a spol. Zejména odstín červené mi připadá úplně stejný.
Indiáni u vchodu tu teď nejsou nebo spí a celé údolí si můžeme prohlédnout ještě
jednou, tentokrát úplně sami. V dopoledním slunci je to jakoby nová krajina.
Uznáváme, že vůbec nejlepší by bylo projíždět se tudy na kolech, což
ostatně cestovky v S.P. nabízejí.
K obědu jsme už zase v rušném S.P. a vyzkoušíme restauraci na náměstí.
Na turisty
jsou tu připraveni, s ubytováním, stravováním, internetováním tu není žádný
problém. Uličky ucpané turisty a psy jsou jen mezerami mezi zdmi z nepálených
cihel, ale za nimi jsou docela pohodlné zahrádky s hotýlky, hostýlky nebo
campingem adaptovanými na evropské poměry. Nic z toho není zatím naším cílem,
po obědě vyjíždíme severní prašnou cestou kolem hřbitova směr Geiser El Tatio,
což je zde hlavní turistická atrakce. Od normálního baťůžkáře, který do S.P.
přiletí nebo přijede cestovkou, se neočekává nic jiného, než že si zaplatí
2 výlety: ke gejzírům a do Měsíčního údolí. Na tom je postavena ekonomika
tohoto pouštního ležení. Pokud má turista ještě další síly a peníze, je možno
ho použít na prohlídku plameňáků uprostřed salaru, v tom případě je nutné
před ním skrýt plameňáky na cestě ke gejzírům.
Gejzíry Tacio se rozkládají na plošině s charakteristickým rozměrem asi 1km
ve výšce 4300m. Cesta k nim z 2600m vysokého S.P. je dost členitá, auto bez 4x4
sem sice také vyjede, ale dostane pořádně zabrat na cca 90km makadamu. Nám
cesta trvala asi 3.5 hodiny. Teď odpoledne jsme na ní úplně sami a můžeme
si v klidu vychutnávat všechny přírodní krásy na úpatí několika šestitisícovek.
Gejzíry mají totiž tu zvláštnost, že se promění v chrliče horké vody a páry
jenom ráno při východu Slunce, odpoledne jsou v jakési hibernaci a turisté
sem tudíž nejsou vláčeni. Vypadá to tu podobně jako v Yellowstone,
jen rozmanitost a okolní krajina je úplně jiná.
Ale v Yellowstone si každý gejzír žije
vlastním životem, pravidelně nebo nepravidelně a není k rozeznání nějaká
vázaná rezonance s denní zemskou rotací. Přijíždíme sem asi v 6 hodin večer a
kromě čtyř bublajících bazénů je tenká krusta celé planiny v klidu.
Prozkoumáme jícen na severozápadním svahu, kde to syčí jako v pekle. Musíme
tady přespat, jestli chceme vidět tuto atrakci v plné síle.
To máme ale v plánu, chceme si prožít šokovou změnu nadmořské výšky, jakou
nemůžeme simulovat ani v Alpách ani ve Skalistých horách. Za 3 hodiny
jsme se bez fyzické námahy přemístili o 1700m výš a to nemůže projít jen tak.
První hodiny se nic neděje, ale k večeru člověk neradostně pociťuje každou chůzi
do kopce, jakoukoliv činnost v předklonu nebo přenášení nějakého břemene.
Večeříme jen lehoučce, ale s námahou, trochu nevolno je člověku i při pití.
V noci je to horší, hlava je napumpovaná a sám jsem uspal v celku jen asi
hodinu.
Přenocování v této končině je zatím bez problémů, jednou tu jistě bude
závora, bude se tu vybírat vstupné a jistě i sledovat průmyslovou kamerou,
když je to tak snadné. Teď tu není nikoho, kdo by si vás byť všimnul.
Stojí tu větší dřevěný neobydlený srub, v němž asi jednou bude hotel,
ale s tou aklimatizací to sotva bude výnosná investice.
Ráno ve 4 hodiny přijíždí předvoj filmařů, kteří sem zřejmě normálně nepatří,
ale právě dnes se tu bude točit nějaká reklama. Rozvinou si svoje rekvizity
a osvítí velkou část plató. Jdeme si je obhlédnout, protože je to lehčí než
spát. Asi v 6 hodin se z údolí doslova vyvalí dlouhý had autokarů s
předplacenými diváky, s nimi také zbytek filmového štábu s hlavní hrdinkou
reklamy - vyštafírovanou nymfou v průsvitných růžových šatečkách, která bude
bosa tančit
mezi prozářenou párou .... znovu a znovu. To ale až vyjde Slunce po 7 hodině,
teď se rychle rozednívá a nezpočet fotoaparátů na stativech je připraveno
na první sluneční paprsek. Asi 15 minut před ním začnou gejzíry bublat mnohem
víc
a plató je najednou poseto dýmajícími komíny páry, je jich určitě víc než 100.
Pak to přijde, každý si udělá neopakovatelné fotografie, za hodinku
to skončí a všichni (i my) odjedou. Chudinka nymfa má mimo kameru bolestný
výraz, asi má trochu opařená chodidla, protože voda v mnoha kalužích je opravdu
vařící.
Celkem jsme v této výšce strávili 14 hodin, ale na nižší obsah kyslíku jsme si
nezvykli, hlava přestane bolet až zase v S.P. Tam nám nic nechybí a
snadno nacházíme příjemný hotýlek za 40$/dvojpokoj/noc.
Typická scenérie po cestě k Tacio. Jména šestitisícovek se nestihnete
za dopoledne ani naučit, natož rozlišovat, která je která. Výstup ze
silnice vypadá snadno, ale je to jen optický klam.
|
Big Brother of CONAP otočil kohoutem tajného potrubí a estráda v přírodním
jevišti Tacio začíná. Na fotografování máte asi tak hodinu, párou se prostě
musí šetřit.
|
Měsíční údolí.
|
|
---|
V rohu mezi Bolívií, Argentinou a Chile.
Chile, společně s Hawaií, je kvůli průzračné atmosféře ve vysokých nadmořských
výškách astronomickou pozorovací velmocí.
Další z velkých projektů, které ale teprve budou, je anténní pole ALMA
(Atacama Large Millimeter Array) - v projektu největší submilimetrový telescop
na světě. Submilimetrová astronomie je vynálezem teprve poslední
doby, kdy se signál snímá digitálně. Většina infračervených a delších
vlnových délek zanikne v atmosféře a proto je pro dalekohledy nutné hledat
vyšší polohy, kde pro ně ještě něco zbývá.
ALMA je navržená jako pole 64 antén, umístěné v závratné výšce 5200m nad
mořem. Projektanti vybrali plošinu Chajnantor nedaleko Argentinských hranic.
Je dobře skrytá před civilním světem, ale zároveň pohodlně dostupná z hlavní
silnice vedoucí ze S.P. na 4700m vysoký pas Jama, kde už začíná Argentina.
Když vyjedete ze S.P. odbočíte doleva na pěknou asfaltku, která stoupá jen
mírně, zato ale dlouho a za hodinku, než se nadějete, jste v 5 tisících.
Před zploštěním terénu se míjí odbočka do Bolívie. Hranice je 6 km po prašné
cestě a dnešní den jsme tady zahájili čtyřhodinovou aklimatizační rozcvičku
ve 4700m. Dál na pas Jama je už skoro rovina a na 57km (je zde milník) je nutno
sjet do pouště vpravo, cesta je skoro neznatelná (takových sjezdů mimo silnici,
ale slepých, je tu víc). Klikatou cestou se zleva objíždí kopec a po 4km je
kopule
s anténou a cedulí, že by se zde neměly zdržovat osoby, které 1) tu nemusí být
a 2) nejsou aklimatizované. Ujišťujeme se navzájem, že splňujeme
podmínky ke vstupu a pokračujeme v terénní jízdě dalších 7km k druhé ceduli,
která opakuje předchozí podmínky a zesiluje je o povolení ke vstupu, jež je
možno získat na uvedeném telefonním čísle. Signál tu sice je, ale telefonovat
nechceme a spokojíme
se jen z procházkou po rozsáhlém a zároveň pustém okolí "načerno". Je tu sem
tam nějaká pokusná anténa, ale k dokončení celého komplexu je zřejmě ještě
daleko a tak nezbývá než si představovat, jak to tady bude krásné.
Dýchání je obtížné a servismani to tu nebudou mít lehké.
Musíme si potvrdit, že aklimatizace se šokem nedá vyvolat a před Bolívijskou
hranicí ještě zkusíme vystoupat na zadní nižší hřbet Licancaburu Juriques
dvouhodinovou procházkou 4700-5100; to jde snadno.
Bolívie je pro Čechy dostupná bezvizově, ale když máte rentcar, museli byste
mít na něj povolení v ceně snad prý 100$. Řada turistů ze S.P. sem přijede
autokarem
s cestovkou, která všechno zařídí a doveze své ovečky k Laguna Verde (12km
od hraničního přechodu) a zpět. Mnoho jezer na tomto konci světa se jmenuje
Laguna Verde.
Permit na auto nemáme, ale když už jsme tady, chceme si do Bolívie alespoň
šlápnout. Hranice je obydlená jen Bolívijci, vychází nám vstříc voják v
nablýskaných kanadách v kostýmu Che Guevary a usměvavě nás zve do své otčiny.
Jeho šéf v budce už není takový švihák a vypadá jako by před chvílí vstal
z postele a laskavě nám dává do pasu vstupní razítko.
Jdeme tedy k Laguna Verde pěšky po vrstevnici vlevo od silnice, což chápeme
jako součást aklimatizace. Pozorování pouště zblízka, hledání
sporadických kytek, vrtání do hloubky - to všechno je zajímavé, zkusíme si
i bouldering na osamělé skále.
Po 2 hodinách už vidíme Lagunu Verde a vracíme se. Na hranicích nás vítá
ta samá dvojce rozšířená o jednoho pomocníka, tváří se zachmuřeně a vážně
nám oznamuje, že jestli chceme překročit hranici do Chile (t.j. projít
asi 30m k našemu autu), musíme zaplatit 8$. Řeklo by se, že tolik stojí
pivo pro 3 celníky. Samozřejmě zaplatíme a jako účtenka slouží bolívijské
razítko v pasu.
Když jsem o tom vyprávěl některým přátelům, byli pobouřeni, že takhle si
tu demokracii v Bolívii nepředstavovali. Ale je to stejně ta samá levicová
demokracie
jako u nás: Vodovody a kanalizace vám také každou chvíli oznámí, že
voda ve studních je dražší a vy zaplatíte víc, protože nemůžete prostě nic
dělat. Takže jestli je v Bolívii česká demokracie nebo v Čechách bolívijská,
vyjde na stejno.
Vzhůru pod Ojos del Salado.
Z S.P. je možné se vracet na jih i pouštní cestou podél východního okraje
Salaru, ale nebudeme to riskovat. Sice začátek cesty je slibný, ale kdoví jak
cesta vypadá dál. Tedy přes Calamu a Antofagastu míříme k nejvyšší sopce
světa Ojos del Salado. Tento vulkán 6880m vysoký je zároveň nejvyšší horou
Chile a po Aconcagui druhá nejvyšší hora na jižní polokouli. Kartograficky
se nachází v Národním parku Tres Cruces, který je na mapách vyznačen zeleně
zabarvenou plochou (jak je obvyklé na všech mapách světa), takže člověk má
psychologický dojem, že je tam les v jehož stínu si může odpočinout. Je to ale
stejná kamenitá poušť jako všude kolem. Do Parku vedou z Chile 2 přístupové
cesty
(třetí je z Argentiny přes pas San Francisco) a samostatný cestovatel musí
předem dobře propočítat kilometry. V této oblasti jsou "no services",
jak nám řekl informátor Sernaturu v Copiapu a je to pravda. Tedy nikde tu
není pumpa. Jižní cesta z Copiapa na pas měří asi 280 km, severní z
El Salvadoru má asi 250km. Trasa tam a zpět balancuje na hranici objemu
průměrné nádrže a je velmi rozumné vzít na tuto cestu kanystr. Ten máme
i my (20l plechový jsme koupili v Calamě běžně v železářství, stojí asi
jako jedna nádrž nafty a pro jistotu máme ještě 10l v plastikové láhvi
od pracího prášku, ale ten by vám v Chile u pumpy nejspíš odmítli naplnit),
ale ukáže se, že bychom to bez něj nakonec vydrželi.
Volíme severní cestu. V Chaňaralu vyrážíme se 100l zásobou nafty, ale v
El Salvadoru jsou ještě dokonce 2 pumpy, kde doplňujeme. (Před El Salvadorem
je letišťátko Hertz, tam ale pumpa není, i když podle některých map má být).
El Salvador je civilizované důlní městečko (jiná než důlní vlastně tady v
poušti nejsou) a samo o sobě je už v horách, ale i dál cesta stoupá rozeklanými
skalami, v zaříznutých serpentinách se doporučuje preventivně troubit protože
do zatáčky není vidět a vyhnout se není kde. Prašná cesta spolehlivě vede
na Salar de Maricunga, kde se spojují jižní i severní cesta v jednu a na spojce
je policejní stanice. Dva mladíci zde hrají karty a baví je hádat odkud jsme.
Zatímco jeden míchá další hru, druhý nám zvedne závoru.
Asi po 5 kilometrech jízdy naprostou pustinou potkáváme 2 pěšáky s lahví vody,
mluví na nás španělsky, pak anglicky, ale jsou to Češi, jejichž auto prý
trčí kdesi před námi nepohyblivě v písku. Beru je do auta, jedeme k místu
činu a vypadá to na první pohled docela nevinně.
Podobná příhoda se stala i nám před 3 dny,
kdy jsme v Salaru de Atacama jeli pozorovat plameňáky.
Při rychlé jízdě jsem chybně přibrzdil před náhlou písečnou návějí a uvízli
jsme všemi koly. Původně jsem myslel, že pro 4x4 to nebude
problém, ale není to pravda. Vyzkoušel jsem všechny redukce, 4x4 low i high
i tlačítko Power/Winter, ale ani jedno kolo se nepohnulo, diferenciál
nediferenciál. Placatými kameny jsme každé kolo vyhrabali a podložili,
ale nic. Motor jakoby zabíral, ale když má kolem otočit, automatická
převodovka náhle vypne.
Napadlo mi rychle trhat volantem ze strany na stranu a vyvolat pro palubní
počítač dojem, že se kola pohybují, což nakonec bylo řešení. Když už se
kola, byť jen miniaturně, točila, převodovka zabrala a za chvíli jsme byli
z maléru venku.
S optimismem tedy zastavujeme vedle jeepu nešťastné české rodinky,
ale zdá se, že naší metodou na auto nevyzrajeme. Jedno zadní kolo je téměř
celé propadlé do písku, úhlopříčné přední je celé naopak ve vzduchu.
Řidič má ale výkonný mobil a dovolal se o pomoc z policejní stanice,
jsou to ti 2 karbaníci a přivážejí dlouhé lano. Takže zapřahuji trosečníka
za svůj 4x4 a na poušti rázem zavládla veselá nálada.
Popisuji to tak podrobně proto, že na poušti by měl být člověk opravdu
maximálně opatrný i se silným autem, protože poušť je vždycky daleko silnější
a někdy to může skončit špatně.
Policejní stanice je ve výšce asi 3700m a krajina během následujících asi 30km
nenápadně stoupá až do 4500m k Rio Lamas pod šestitisícovou trojicí Tre Cruces.
Pustou poušť náhle protíná bystřina se zelenými břehy a máme chvíli dojem,
že je to vhodné místo pro stavbu stanu. Bližší ohledání dole v canyonu
ale ukazuje, že je to bažina a i když travička je svěží, na poležení
značně ostrá.
Přenocujeme tedy jen tak u silnice na nekonečné kamenité pláni, což tu je asi
normální a ani místní lamy to nevzrušuje.
V horní části Rio Lamas ráno pozorujeme plošinku, kam se dá (s menším rizikem)
sjet autem a snad i postavit stan. Ale my se těšíme na proslulé Laguna Verde
pod Ojosem a za chvíli jsme na místě. Máme štěstí,
přijet sem v dopoledních hodinách kolem 10 hodiny. Na nebi
ani mráček, všem šestitisícovkám kolem dokola se lesknou bílé čepice a odrážejí
se v zrcadle Laguny bez jediné vlnky. Závěru údolí vévodí plastická Cerro
San Francisko, vedle fotogenická Incahuasi. Všechno vyplňuje ohromné prostory
a fotoaparát má perný den.
Druhá policejní stanice má otevřenou závoru a celník se spokojí vykouknutím
z okénka svého srubu, takže za pár minut parkujeme na argentinské hranici.
Sedlo Svatého Františka se svými 4726 metry je nejvyšším místem, kterého jsme
autem v Chile dosáhli.
Není zde nikoho s kým bychom se pozdravili, za celou dobu naší obhlídky
projede jen kapela s ohromným bubnem na střeše vracející se z Argentiny.
V rámci aklimatizace podnikáme menší výlet do 5200 na svah Cerro San Francisko,
ale odpolední změna počasí nás vrátí zpátky. Jak se ukazuje, počasí tady
má každodenní scénář jak přes kopírák (viděno za 3 dny a 3 noci). Ráno je
jasno teplo slunečno, vršky jsou poprášené sněhem a bezvětří. Kolem
poledne poprašek roztaje a hory zešednou. V 13 hodin (místního letního času)
se obloha od Argentiny zatáhne a po 2. hodině už jsou vrcholy v mracích,
kolem 4.-5. se počasí zhorší i u jezera, začne pršet a foukat silný studený
vítr. To přestane se západem Slunce před 9. a před půlnocí je už jasná obloha,
nefouká, ale je pod nulou, vršky jsou zasněžené.
Kdo chce vylézt některý z okolních kopců, měl by se snad zařídit tak, aby byl v
půl druhé už na sestupu.
U jezera je kromě policejní stanice ještě Thermas - turistický "camp", kde je
dost místa na postavení stanu zaparkování auta a jsou tu 2
vaničky vyvěrající přírodní padesátistupňové vody přizpůsobené na vykoupání.
Také je tu chatrč indiána, který zde bydlí, vaří a pomáhá turistům.
Zde obvykle zastavují zájemci o výstup na Ojos, kterým turistický průmysl
nalinkuje jízdní řád vrcholící převežením do Refugia Tejos 5200, odkud už
sami jdou na vrchol. Anebo dosud neaklimatizovaní se mohou procházet
po okolí pokusit se ještě dohnat kyslíkový dluh.
Co se Ojosu a ostatních šestitisícovek (San Francisko 6018, Incahuasi 6621,
El Fraile 6061, El Muertito 5961, El Muerto 6488, Medusa 6120, etc.) týče,
turista má z propagandy v Copiapu, průvodců
a internetu dojem, že bez povolení a servisu CONAPu nemůže nikam vylézt.
Ale podniknete-li samostatný nezávislý výstup, těžko by vás tu někdo
kontroloval. Je pravda, že některé vrcholy jsou hraniční kóty s Argentinou,
ale pohraničníci tu moc aktivní nejsou. Pro klid duše si u nich ale můžete
přímo tady permit zakoupit.
Tak například pětičlenná italsko-německá miniexpedice už permit má a zítra
odjíždí do Refugia Tejos pod Ojos. Mají stan vedle nás, ale zatlouct kolíky
do skalnatého
podloží se jim taky nepodařilo; zdá se ale, že to nevadí, protože nefouká ani
vánek, který by zvlnil hladinu jezera. Za hodinu je ale všechno jinak.
Zatímco se tu všichni potulujeme po okolí,
náhlý nápor větru podebral jejich stan jak pírko a doslova během několika
vteřin s ním zmítá uprostřed jezera aby ho roztrhaný kdesi v dáli na protějším
břehu poslal ke dnu. Jakýkoliv pokus o jeho záchranu byl marný, ačkoliv až do
setmění všichni pobíháme po břehu a i za tmy ještě přijeli přisvítit
karabiniéři. Ke smůle Italů se stanem utonuly nejen pasy a peníze, ale i klíčky
od expedičního auta, které sice vítr neodvanul, ale stojí tu zamčené.
Náš stan poryvem sice ztratil tvar a leží tu jako hadr, ale přežil
připoután k malé zítce z kamení. Skládáme ho a spíme raději v autě.
Ráno je hladina jezera klidná, ale pod ní stejně není vidět, protože
je to hustý roztok všelijakých solí. Sice se všichni snaží pomoci,
ale je to beznadějné. Energická Italka znovu obejde celé jezero
(asi 10km) a indián kvůli ní dokonce chvíli plave. Taky to zkouším, ale
nevydržím ledovou vodu. Bod tání běžné slané 3% mořské vody je -1.8 stupňů
Celsia a skoro věřím, že i tahle vápenatá voda má zápornou teplotu.
Italové i Němci tedy namísto Ojosu soustředí své síly na přivolání zámečníka
z Copiapa a přesun do nížiny.
Naším veteránským cílem je dobýt nejnižší vrchol v okolí - Mulas Muertas, ale
výstup odkládáme kvůli italskému stanu o jeden den a zbytek pátracího
dne věnujeme průzkumu údolí pod Ojosem. Je zde Refugio Murray asi 3km od silnice,
je ale opuštěné a takřka před zánikem. Mohlo by v něm pohodlně přespat
několik lidí, ale patří to tu asi CONAPu. Odtud dál jdeme raději pěšky,
autem by to asi šlo, ale chtělo by to zřejmě zvýšený podvozek. Dobyvatelé Ojosu
tady zřejmě nespí, ale používají bližší refugia Jorge Rochas a Tejos.
Krajina je přehledná a značně rozsáhlá. Máme velmi pěknou mapu 1:100 000,
vydanou Deutscher Alpenverein z roku 2004, ISBN 3-928777-94-7
(koupil jsem ji normálně v Kiwi v Jungmannově ulici)
a nebojíme se, že se ztratíme. Při pěkném počasí to je absurdní představa.
Nazítří vyrážíme v 6:30, když se konečně trochu rozednívá, na Mulas Muertas
5897m.
Ve zmrzlé suti to jde zpočátku docela rychle. S přibývající výškou ale
postupujeme čím dál pomaleji a pociťujeme na vlastní kůži, že naše aklimatizace
je nedostatečná. Vše jak ve zpomaleném filmu, zrychlit se zkrátka nedá a
člověku nepřidá ani zhoršené
odhadování vzdáleností. Konvexní charakter terénu je pro naši alpskou "konkávní"
zkušenost nepříjemná, nové a nové horizonty zvětralin člověka trochu
dezorientují a podlamují psychiku. V půl druhé, kdy je nejvyšší čas obrátit,
teprve docházíme k místu, kde se přimyká západní hřebínek a to je podle
německé mapy teprve 5600m. Na vrchol není jen 300 výškových metrů, ale
hlavně 4 kilometry vzdušnou čarou. Takže není nijak bolestné se rozhodnout k
návratu a ponechat tento turistický cíl někomu lepšímu.
Po ránu se rozloučíme s indiánem a sjíždíme do nižších poloh.
Znovu projíždíme celnicí na Salar Maricunga,
tentokrát nás zastavuje vyšší důstojník s vlasy zčesanými dozadu a na jazyku
má poučení, že naše spacáky Sir Joseph na zadním sedadle byly vyrobeny
a zakoupeny v Argentině a je nezbytné je proclít. Naštěstí ale se nás zastává
náš starý známý z vyprošťovací akce neopatrných Čechů, můžeme
předjet čekající auta a zamávat Atacamě.
"V rozlehlých rovinách spí bledé lůny svit, kolem hor temno je, v jezeru
hvězdný kmit, nad jezerem pahorek stojí". (Chilská varianta Bezdězu
- Cerro Laguna Verde, 5872 metrů nad mořem).
|
Poslední fotografie italského stanu (strakatý), 10minut před tím, než se do něj
nastěhuje místní vodník. Zatímco tady je bezvětří, zkázonosný vítr nabírá teď
asi rychlost někde v Argentině.
|
Namísto Ojosu smutní Italové teď plánují dobytí Evropy.
|
|
---|
Po silnici se blíž k Ojosu nedostanete než na toto místo. Na konci tmavšího
svahu zprava je Refugio Murray, kam se auto dostane (stačí otočit volant
doprava), ale dál už raději s vyšším podvozkem nebo se nechat dovézt CONAPem.
|
Z výstupu na Mulas Muertas. Za 2 hodiny tu nebude po sněhu ani památky,
suť bude ale pořád stejná a kyslík v lahvi tu také nikde neprodávají.
Za trochu toho přidušení ale scenérie kolem Laguna Verde určitě stojí.
|
Pokud se nevrátíte k jezeru kolem 4 odpol., padne na Vás dříve nebo později
mrak seshora. (snímek je asi z 5000m)
|
|
---|
Zpátky do Santiaga.
Do odletu máme ještě 3 dny a navštěvujeme přístavní osadu Choros Bajos,
kde už se domorodci neživí ničím jiným než převážením turistů k blízkým třem
ostrovům s Humboldtovými tučňáky. Obživa je to ale špatná a nám stačí, že
tučňáky nevidíme dalekohledem a spokojíme se s procházkou po romantickém
pobřeží zdarma. Cestou k Panamericaně roste všude množství kaktusů
a znalci se tu nabaží jistě neméně než v Organ Pipes v Arizoně.
Za prohlídku kaktusů lze také zaplatit a to v
národním parku Frey Jorge ležícím na pobřeží nějakých 200km jižněji.
Z Panamericany se do něj prokličkujete asi 40km prašnou cestou mezi soukromými
koňskými farmami až se při vstupu dostanete do spárů příslušníků CONAPu.
Ti vás poučí co nesmíte a co musíte, a prohlídka parku se tak více méně
redukuje na zkoušku, zda vaše auto zdolá pobřežní strmý kopec nebo ne.
V případě že ne, pracovníci CONAPu Vám za úplatu pomohou dostat se dolů.
Pro laika jsou kaktusy ale stejné jako podél cesty z Chorosu až sem.
Zajímavější park je La Campana nedaleko Santiaga, který chrání šťavnatou
tropickou krajinu se vzácnými chilskými palmami. Ty se prý dožívají
tisíce let a poprvé vykvetou až po 60 letech růstu. Je jich tu hodně a CONAP
vám nabízí asi 6km procházku v jejich stínu, až k vodopádu v závěru údolí.
Můžete ale zvážit, jestli je nutné až k vodopádu v tom vedru dojít, protože
to hlavní zde jsou palmy. Průvodce uvádí, že jich tu dříve bylo mnohem víc,
ale kvůli výrobě melasy se nešetrně vykácely.
Do parku La Campana vedou 3 vchody, z nichž ten severní je přírodnější
(z vesnice Ocoa), je u něj pěkný camp a málo turistů (za celých 24 hodin
jsme potkali 4), zatímco oba jižní vchody jsou pravým opakem.
Kolem Santiaga je přírodních zajímavostí ještě dost, většinou jsou ale už v
pokročilém stadiu turistické industrializace a kvůli ní se přes oceán
létat nemusí.
Na poslední hodiny
před odletem si ještě zajíždíme na pas Krista Spasitele 3863m hlavní tepnou ze
Santiaga do Mendosy. Silnice k hraničnímu přechodu stoupá ostře a v zimě
se terén mění ve sjezdovku. Evropané jsou ve zdejším hotelu častými hosty
"letních" soustředění, v recepci je podepsána řada zvučných sportovních jmen.
Jsou tu pěkné výhledy na vysoké Andy, ale Aconcaguu nezahlédnete.
Litujeme, že nesmíme autem projet tunelem za hranici, odkud by vidět byla,
ale stejně máme málo času (za pár hodin Aconcaguu přece jen uvidíme, jako
všichni, co mají v letadlech do Evropy sedadlo na levé straně).
Takže to všechno až příště, při putování po jižním Chile, které je prý stejně
krásné jako to severní.
Slíbil jsem MUDr. Janě Š. ze Strešovické nemocnice, že napíšu cestopis, takže
putování po severním Chile je k tomu vhodnou příležitostí. Sám jsem čtenářem
podobných spisů a dobře vím, jak mohou i docela všední informace někdy
přijít vhod.
Chile i Chilané si jistě zaslouží mnohem podrobnější cestopis a naštěstí
je dlouhá řada Čechů, kteří toho o této zemi vědí daleko víc a mohou ho napsat.
Budu jen rád, když tento text někoho inspiruje nebo mu bude i slaboučkou
pomocí.
RNDr. Jan Kadrnoška, jan.kadrnoska@themis.cz
Ver. 1.03,     7. března 2006,
Návštěvníků od 7.3.2006 :    
    (zajišťuje WEBovský počítadlo)